Omzet online supermarkt groeit met 30 procent

De omzet van online supermarkten in Nederland stijgt volgend jaar met dertig procent. Ruim één op de zes Nederlanders bestelt in 2017 bij de online supermarkt. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.
Bijna 1,6 miljoen Nederlanders hebben inmiddels weleens online besteld bij een supermarkt. Het komende jaar wordt verwacht dat de grens van 2 miljoen Nederlanders gepasseerd gaat worden. Met name door deze nieuwkomers gaat de omzet met ruim dertig procent stijgen. Hierdoor stijgt het marktaandeel van online binnen het supermarktkanaal naar vijf procent.
Verreweg de meeste online bestellers laten de boodschappen thuis bezorgen. Eén op de vijf haalt ze het liefst op in de winkel. Eén op de tien haalt de boodschappen op bij een ophaalpunt.
AH.nl is verreweg de populairste online supermarkt. Zes op de tien online boodschappers doen daar hun boodschappen. Daarna volgen Jumbo (18 procent), PLUS (5), Picnic (4) en Hoogvliet (4). Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn zijn de populairste producten in de online supermarkt.
Twee op de drie consumenten vinden het overbodig om boodschappen online te bestellen als ze een supermarkt in de buurt hebben. Daarnaast vinden vooral vrouwen het vervelend dat ze niet zelf het product kunnen uitkiezen.
Als online supermarkten geen of lagere bezorgkosten zouden rekenen is dit voor een kwart van de consumenten een reden om wel online boodschappen te gaan doen. Van iedereen die nog nooit online boodschappen heeft gedaan, staan 18 tot 34 jarigen het meest open om dit in de toekomst te gaan doen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond