Deel dit artikel
-

Omzetgroei en winst voor Blauw Research

"Het is een waanzinnig goede markt voor internetonderzoek", zei CEO Fred van Aken van onderzoeksbureau Pro Active International in het februarinummer van Emerce magazine. Dat wordt nu bevestigd door de cijfers over 2001 van onderzoeksbureau Blauw Research, dat een groei van 9 procent in netto omzet meldt en een winstgevend 2001.

Blauw meldt dat de bruto omzet in 2001 met 7 procent is gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 7,3 miloen euro. De netto omzet groeide met 9 procent, volgens het bedrijf komt dit onder meer door de steeds verder toenemende inzet van datacollectie via online panels zoals opinieland.nl .

Lejo Duivenoorde van Blauw Research zegt dat Opinieland inmiddels 123.000 panelleden telt, in heel Europa zijn dat er 560.000. Hij beaamt de uitspraak van Pro Active CEO Van Aken dat de markt voor internetonderzoek " waanzinnig goed " is, al betreft dat volgens Duivenoorde in het geval van Blauw met name het gebruik van internet als onderzoeksmiddel en niet zozeer als onderzoeksdoel.

In oktober vorig jaar veranderde Blauw Research de organisatiestructuur, waarbij de activiteiten werden ingedeeld in vier business units. Dat ging gepaard met "een aanzienlijke investering in de ontwikkeling en exploitatie van online onderzoek". Blauw meldt dat ondanks deze investering (die vooral bestaat uit kosten voor het verkrijgen en behouden van panelleden) het bedrijfsresultaat verbeterd is met 0,26 miljoen euro en dat het jaar 2001 winstgevend is afgesloten.

Over 2002 gaat het bedrijfsresultaat volgens Blauw "sterk toenemen", mede als gevolg van de eerder genoemde reorganisatie. Duivenoorde zegt dat er daarnaast steeds meer vraag naar onderzoek komt uit de sectoren overheid, non-profit, consumer goods en retail. Dat ligt anders bij de "traditionele onderzoeksgebieden" telecom en ICT. Die markt wordt volgens Duivenoorde slechts "heel langzaam" beter.

Duivenoorde heeft een eenvoudige verklaring voor de toenemende vraag naar onderzoek, ondanks het trage economische herstel: "Bedrijven gaan steeds meer investeren in onderzoek naar de haalbaarheid van hun plannen. Ze willen hun investeringen vooraf kunnen rechtvaardigen."

Deel dit bericht

2 Reacties

Arno

Maar wat niet uit het artikel blijkt, is hoe de online onderzoeksactiviteiten zich verhouden tot de omzet, de kosten en dientengevolge het resultaaat. Voor Blauw is online onderzoek 'gewoon' één van de datacollectiemethoden naast de 'traditionele' onderzoeksmethoden. Dit in tegenstelling tot Pro Active, dat zich afficheert als volledig online onderzoeksbureau. Als de online datacollectie voor een groot deel verantwoordelijk is voor de omzetgroei van 9% en een groot deel van de totale investering zit in het verkrijgen en het ONDERHOUD van panelleden, hoe zit het dan met die 'waanzinnig goede markt voor internetonderzoek? De onderhoudskosten voor panelleden zullen de komende jaren alleen maar hoger worden, omdat elk zichzelf respecterend bureau bezig is met het opbouwen van online panels en onderzoekscommunities. Eén internetzwaluw maakt nog geen zomer voor alle komende jaren… Vraag maar aan Frits Spangenberg (EMIS).

Bas van de Haterd

Het positieve aan dit artikel is dat het er op lijkt dat traditionele afnemers van marktonderzoek hun "attitude" richting online onderzoek aan het veranderen zijn. Het is gewoon goed te zien dat de vraag, de afname van het onderzoek, sterk toeneemt. Dit geeft namelijk een potentiële winstgevendheid. De investeringen zijn nog aan de hoge kant, maar niet van dien aard dat je er aan falliet moet gaan (Emis is falliet gegaan aan heel slecht management, niet aan de investeringen an sich). Verder is het goed te zien dat Blauw, na de eerste pogingen, nu toch slim om gaat met online onderzoek. Want laten we eerlijk zijn, een jaar of wat geleden waren ze vooral een "oud economie" bedrijf dat niet begreep wat het internet kon. Nog steeds zien ze die mogelijkheden niet 100% in, maar men begint het medium te begrijpen. En…. ze zijn slim genoeg om te zien dat het een middel is, geen doel op zich. Elk bedrijf dat dat inziet is in ieder geval goed bezig met het internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond