Deel dit artikel
-

Omzetgroei rubrieksadvertenties bij eBay vlakt af

Sites als Marktplaats.nl worden in binnen- en buitenland verantwoordelijk gehouden voor de slechte financiële situatie van kranten. Digitale prikborden bieden hetzelfde als de rubrieksadvertenties in kranten deden, maar dan sneller, goedkoper en beter doorzoekbaar. Het einde van het afsnoepgedrag komt langzaam in zicht.

Althans, de omzet die bedrijven als eBay en Schibsted met deze activiteiten boeken lijken wat af te vlakken.

Gisterenavond presenteerde eBay de financiële resultaten over de maanden april tot en met juni (PDF). Daaruit bleek dat nog zestig procent van de omzet komt uit handelsactiviteiten en (al) 40 procent uit betaalactiviteiten via Paypal. Het zal niet lang duren voordat Paypal groter is dan eBay en de aanpalende sites met rubrieksadvertenties.

De omzet bij sites als Markplaats.nl, Mobile.de, Gumtree in Engeland en Luquo in Spanje steeg in een jaar maar met 7 procent. Uit onderstaand overzicht blijkt dat de grote groei er bij dit segment, Marketing Services & Other Revenue, uit is:

eBay laat zien dat er niet veel nieuwe bezoekers meer bijkomen. Er lijkt een punt van verzadiging bereikt. Het signaleert ook dat de vaste schare bezoekers nog wel vaker komt en meer pagina’s aanroept. Of er een strategie is om dat beter te gelde te maken en hoe die er uitziet, is niet bekend.

Tijdens het Interact-congres in Barcelona vorige maand, georganiseerd door IAB Europe, bleek ook hoe het bedrijfsleven naar classified sites kijkt. IAB liet onderzoeken in hoeverre bedrijven reclamegeld op advertentiesites uitgaven in 2009. Het bleek dat dat bestedingsniveau in 2009 was gedaald met 1,4 procent tot 3,4 miljard euro, in Europa, op een totaal aan digitale mediabestedingen van 14,7 miljard euro.

De concernomzet van eBay steeg over het tweede kwartaal met 6 procent tot 2,2 miljard dollar. Zestig procent van de omzet komt uit handelsactiviteiten op sites als eBay, Marktplaats.nl en Shopping.com (1,4 miljard, een plus van 22 procent), veertig procent komt op het conto van Paypal (817 miljoen dollar, een plus van 11 procent). De nettowinst steeg met 26 procent tot 412 miljoen dollar.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

paypal mag dan wel groter zijn in omzet, in netto winstcijfers zal ebay het voorlopig wel nog een eindje halen… paypal zet namelijk veel meer om omdat ze de ganse prijs 'omzetten' terwijl ebay slechts een percentage nemen zonder eerst het ganse verkoopbedrag 'om te zetten'.

Ton van Houten

Ben het met Bert eens.

Oscar Diele

Bert en Ton, jullie stelling is volgens mij niet juist. Volgens het financi?le kwartaalverslag bedroeg het totale payment volume van PayPal ruim $ 21 miljard. Daar hield PayPal vervolgens $ 817 miljoen aan over. De provisie van PayPal is dus ongeveer 3,8%. De provisie is dus wel degelijk werkelijke omzet.

peter

Ben het ook met bert eens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond