Deel dit artikel
-

‘On demand tv levert meer op dan lineair’

Nieuwe diensten als Netflix, Disney+ en Pathé Thuis ontvangen gemiddeld per kijker meer omzet dan de publieke en commerciële omroepen uit reclame.

In absolute aantallen is de omzet op lineaire televisie wel groter, maar gemeten naar omzet per kijker staan de nieuwe diensten er beter voor.

Dat komt naar voren in een vergelijkend onderzoek door Berry Punt van Nielsen en Peter Wiegman van Mediaonderzoek.nl. Het is de tweede keer dat ze dit eindejaarsonderzoek uitvoeren.

Tweederde van de uitgaven waren in 2020 afkomstig van de adverteerder tegenover een derde van de kijker. De media-experts stellen verder dat het aandeel van de kijkersinkomsten, dat is: abonneegeld en pay per view, in vijf jaar tijd is verdubbeld van 16 procent in 2015 naar 34 procent in 2020.

Ook berekenden ze de omzet per kijker per minuut. Kijkers die zelf commercieel on demand (tegen betaling) kijken, genereerden per minuut video pakweg 23.000 euro. De inkomsten uit advertenties per videominuut lagen met 14.648 beduidend lager.

“Samengevat kan gesteld worden dat de videoconsumptie toeneemt onder invloed van vooral SVOD en TVOD. In totaal nam de kijktijd 8% toe in 2020. De inkomsten uit advertenties en VOD-abonnementen daalden per saldo met 3%. Deze daling komt geheel voor rekening van de adverteerders. Hun omzet is vooral in 2020 gedaald door de coronacrisis, waardoor het aandeel van de advertentie-inkomsten is gedaald. Met 66% brengen de adverteerders nog altijd het merendeel van de omzet binnen, maar in vijf jaar tijd leverden zij 16% aandeel in ten opzichte van de kijkers.”

Foto: racreations (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond