Deel dit artikel
-

“Ondanks frustratie toch toekomst m-commerce”

Van iedere vier gebruikers die via mobiel internet iets wil kopen haakt er een gefrustreerd af. Dit constateert The Boston Consulting Group in een onderzoek over 'm-commerce'. Toch denkt een groot deel van de gebruikers dat de rol van m-commerce zal toenemen. 81 procent van de ondervraagden denkt dat mobiel internet binnen drie jaar deel gaat uitmaken van hun leven.

Belangrijkste frustratiebronnen zijn trage verbindingen, gecompliceerde interfaces, het gebruik moeten maken van een telefoon-'toetsenbord', onbetrouwbare verbindingen en de hoge kosten. "Er zit nog een kloof tussen de technische mogelijkheden en wat de consument op basis van alle berichtgeving is gaan verwachten", stelt David Dean, vice president van BCG in een persbericht.

BCG onderzocht de ervaringen en verwachtingen van gebruikers van mobiele apparaten die geschikt zijn voor m-commerce, maar ook wat de verwachtingen zijn van mensen die dit nog niet doen. Het onderzoek is wereldwijd gehouden. Japanners zijn het minst gefrustreerd door de mobiele toestellen, mede dankzij I-mode. Ze gebruiken mobiel internet met name voor communicatie en entertainment. Amerikanen zijn ontevreden over de 'toetsenborden'. Duitsers noemen een online bank als een van de belangrijkste merken van het land, volgens BCG illustratief voor de sterke opkomst van online banking via mobiel internet in dat land. De positieve ervaringen met Minitel maken de Fransen nogal sceptisch ten opzichte van Wap, aldus BCG.

De uitdaging voor de bedrijven die aan m-commerce willen doen is het vinden van inkomstenbronnen, aldus Dean. Met name door de aanleg van het netwerk en de veilingen van licenties zijn er hoge kosten gemaakt. "Ons onderzoek toont bovendien aan dat gebruikers weinig tot niets willen betalen voor algemene content, zoals nieuws, weerberichten en sportnieuws. Bovendien zijn ze niet van plan hoge abonnementskosten te betalen of ongevraagd reclame te ontvangen." Volgens BCG moeten bedrijven zich daarom richten op targeted advertising en commissie op transacties.

De omzet van m-commerce zal vooralsnog bescheiden zijn. Volgens BCG zal in 2003 wereldwijd 100 miljard omgezet worden in m-commerce. De helft daarvan bestaat uit heffingen op datatransmissie, inkomsten uit abonnementen en reclame, de andere helft bestaat uit aankopen "en aanverwante transacties".

Deel dit bericht

1 Reacties

Gerard

Heb niet het idee dat dit artikel iets toevoegd aan wat we al weten. Het zou interessant zijn als eens iets verder zou worden gedacht dat wat we nu zien door bv consument gericht te gaan denken en ook eens afstappen van het direct relateren aan geld of omzet. Misschien is het zo dat mobiel Internet haar waarde heeft in het efficienter toepassen van zaken als marketing, werk uitvoering of onderdeel van een bestaande service etc. Tuurlijk zijn er (nog) technische beperkingen, maar net als bij al eerder ontwikkelingen: ze worden opgelost (denk aan: maanlanding, radio & TV etc.) want de mens is tot veel instaat nietwaar?! Als een mobiele telefoon geen goed toetsenbord heeft ontwikkel je toch ook geen diensten die er een vereisen. We gaan toch ook niet tennissen met een hockey stick?! -Gerard

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond