Deel dit artikel
-

Ondersteuning Windows Media nu ook in hardware

Verschillende fabrikanten van chips voor settop boxes en digitale apparatuur waaronder National Semiconductor, Equator en Sigma, hebben toegezegd op chipniveau ondersteuning te zullen bieden voor Windows Media 9, het nieuwe (streaming) multimediaformaat van Microsoft. Dat hebben de bedrijven dit weekend bekend gemaakt op de International Broadcasting Convention (IBC) in Amsterdam, een van de grootste beurzen voor televisietechniek.

Pace Micro Technology demonstreerde op de beurs al een eerste settop box die Windows Media 9 ondersteunt.

Windows Media 9, waarvan op 5 september een eerste publieke beta-versie verscheen, biedt in vergelijking met DVD veel hogere compressiemogelijkheden. De kwaliteit van audio is met twintig procent verbeterd en die van video met vijftig procent. Windows Media 9 rekent ook af met buffering: streaming media hoeven niet eerst te worden opgeslagen in een cachegeheugen, maar kunnen meteen worden afgespeeld.

De technologie is interessant voor producenten van digitale TV en kabelmodems omdat het bestandsformaat van WMA veel kleiner is dan dat van de nieuwe standaard MPEG 4 en streaming dus minder bandbreedte inneemt, vooral via internet. Door de codec (het compressiealgoritme) direct in de chip te verwerken kunnen streaming audio en video bovendien veel beter worden weergegeven. Moviesystem begint op 18 september een eerste video-op-verzoek dienst: NetCine , volledig gebaseerd op Windows Media 9. Consumenten kunnen via breedband uit zo'n vijfhonderd speelfilmtitels kiezen.

Microsoft zegt te streven naar een vergelijkbare kwaliteit als met MPEG 4 , de belangrijkste concurrent van WMA. Nadeel is dat WMA geen open standaard is zoals MPEG 4, en aanbieders voor het gebruik van WMA licenties moeten afsluiten. Microsoft biedt momenteel geen volledige ondersteuning voor MPEG 4, maar sluit uitbreiding van de codec niet uit. MPEG 4 wordt inmiddels breed ondersteund via het QuickTime platform van Apple.

Deel dit bericht

5 Reacties

Eelko de Vos

Wat een nonsens allemaal. "Windows Media 9 rekent ook af met buffering: streaming media hoeven niet eerst te worden opgeslagen in een cachegeheugen, maar kunnen meteen worden afgespeeld." Alsof buffering bestaat omdat je computer niet snel genoeg is om iets af te spelen… Het is juist de snelheid van de verbinding die eist dat er gebuffered wordt, niet de snelheid van je computer, noch je geheugen. Daar helpt hardware-ondersteuning voor streaming media niets aan.  Wat ook prachtig is: "Door de codec (het compressiealgoritme) direct in de chip te verwerken kunnen streaming audio en video bovendien veel beter worden weergegeven." Aha, dus alle updates voor codecs zullen we voortaan zelf in je computer/TV moeten solderen? Of voeren ze deze onzin in flash-eproms uit? Zoja, dan wordt het ERG interessant om de TV van je buurman te gaan hacken via het tv-signaal dat langs je eigen huis loopt. Kan je je eigen familiefilms overal in de buurt gaan lopen uitzenden. "Microsoft biedt momenteel geen volledige ondersteuning voor MPEG 4, maar sluit uitbreiding van de codec niet uit." Microsoft kennende zullen we talloze updates van deze codec moeten verwachten. Dus de eerste chips die deze codec hardwarematig ondersteunen zullen hopelijk nooit verkocht worden, omdat de ongelukkigen die deze chips aanschaffen waarschijnlijk opgezadeld zijn met een codec die af en toe het Microsoft-Sorry-But-You-Need-To-Reboot ikoon zal laten zien tijdens het bekijken van een uitzending.

Ruben de Vries

De markt voor streaming video toont een enorm toegenomen belangstelling voor MPEG-4, de hele industrie is deze standaard aan het omarmen. Grote namen zoals IBM, SUN, Philips, Thomson en vele Koreanen en Japanners ontwikkelen software en hardware ondersteuning voor MPEG-4 voor in telefoons, PDA's, settopboxen, audiosystemen, videowalkmans en dvdspelers. Naast Apple bieden ook Real en het Nederlandse Jet-Stream ondersteuning voor MPEG-4 in hun audiovisuele distributieservers. Het bedrijf Emblaze ontwikkelt snap-in chips die MPEG-4 content afspelen zodat elke hardwarefabrikant eenvoudig ondersteuning kan bieden. Microsoft staat deze keer echt alleen met haar besloten oplossing.

Observer

De losse flodders van Eelko de Vos. Hardwarematige decoding is natuurlijk altijd te prefereren boven softwarematige decodering, anders zou Sun nooit Java-chips hoeven te ontwikkelen. De buffering is een softwarematige oplossing, geen hardware oplossing, De Vos verzint hier een heel verhaal dat niet eens in het bericht staat.

Jelle

Passende anekdote: Microsoft heeft ooit een voorstel gelanceerd voor de MPEG-4 codec. Dit voorstel is destijds afgewezen door de ISO groep. De gepubliceerde documenten zijn gekopieerd en de codec werd 'opnieuw ontwikkeld' onder de naam DIVX. Microsoft was erg boos en doet nog steeds alsof ISO MPEG-4 afspeelbaar is in haar afspeelsoftware, echter dit is haar eigen (afgekeurde) versie die nergens mee compatible is. Om de verwarring te vergroten heeft Microsoft het Windows Media formaat als concurrerend formaat ontwikkeld. De kwaliteit hiervan is redelijk, maar echt niet zo goed als men zelf claimt. Windows Media lijkt technisch gezien voor 95% op MPEG-4 maar is geheel proprietary opgezet en werkt alleen samen met Microsoft software. Microsoft is overigens wel licentiehouder (een van de 18) van MPEG-4 en verdient dus sowieso aan het gebruik van streaming media. Apple's QuickTime bestandsformaat is als architectuur door de ISO MPEG-4 groep geadopteerd als industrie-standaard. Apple heeft hierdoor een behoorlijke voorsprong bovenop Microsoft, dat is ondermeer te merken aan de veel krachtiger streaming server software van Apple, die bovengenoemde features (o.a. zeer korte buffertijden) al geruime tijd biedt terwijl de Microsoft software nog in beta fase verkeert. De nieuwe QuickTime player 6 met ingebouwde ondersteuning voor MPEG-4 heeft een record aantal downloads gegenereerd. Met de quicktime server kan een MPEG-4 bestand worden gestreamd naar diverse players, zoals de QuickTime Player en de RealOne Player. Daarnaast komen zoals Ruben de Vries noemt inderdaad op korte termijn zeer veel devices op de markt met afspeelmogelijkheden van streaming MPEG-4. DIVX is inmiddels ook geheel compatible met de echte ISO MPEG-4 video standaard.

Jan-Wiebe Bijleveld

ATI gaat nieuwe videochips voor Palm handhelds bouwen zodat deze hardwarematig ISO MPEG-4 streams kunnen afspelen. Het zojuist geintroduceerde Palm OS (versie 5) {ondersteunt; http://www.palmsource.com/press/2002/062602_3.html } dit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond