‘Onderwijs bereidt onvoldoende voor op gedigitaliseerde samenleving’
Het Nederlandse onderwijs bereidt onvoldoende voor op de gedigitaliseerde samenleving. Dit stelt Frans Jacobs, docent en voormalig beleidsadviseur ICT en Informatiemanagement aan Zuyd Hogeschool, in zijn proefschrift ‘Slagvaardig met ICT’, dat hij woensdag verdedigt.
ICT is een belangrijke voorwaarde voor innovatie in alle sectoren van de samenleving. Om een rol van betekenis te kunnen spelen moet elke hbo’er professionele digitale competenties kunnen opdoen. Dat gebeurt op dit moment in onvoldoende mate, volgens de promovendus. ‘Nu we zo vaak online zijn en zich steeds meer processen online afspelen, is het van belang dat het hbo in de digitale wereld integreert. Het gaat immers om de toekomst van studenten: ze moeten kunnen participeren in bestaande en nieuwe vormen van digitalisering in de sector waarvoor ze worden opgeleid.’
Om het hbo de opgelopen ICT-achterstand te laten inhalen, ontwikkelde Jacobs twaalf ontwerpprincipes voor leeromgevingen die vormen van online leren voor studenten mogelijk maken, ook in het contact met beroepsbeoefenaren uit sectoren waarin zij willen gaan werken. Hbo-instellingen moeten veel meer kijken naar de mogelijkheden van online leren en hun bedrijfsvoering daarop aanpassen. Daardoor kunnen zij grote voordelen realiseren voor meerdere partijen, stelt Jacobs.
In het maartnummer van Emerce (120) verschijnt een achtergrondverhaal over digitaal onderwijs.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond