Deel dit artikel
-

Onderzoek: In-app-verkopen belangrijk verdienmodel

De meeste mobiele apps die veel geld verdienen bevatten tegenwoordig ook functies om aankopen in de app zelf te doen. In-app-aankopen blijkt een belangrijk, extra verdienmodel te vormen voor consumentgerichte mobiele applicaties.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Distimo naar het gebruik van de iPad App Store nu deze bijna twee jaar oud is.

Driekwart van de tweehonderd apps die het meeste omzet opleveren, ondersteunen in-app-aankopen. Het blijkt een belangrijk extra verdienmodel te zijn voor softwareontwikkelaars. Een top 10-positie in een downloadwinkel levert een softwareuitgever extra veel omzet op, maar die positie is niet gegarandeerd.

De ontwikkelaar kan zijn gebruikers via software-updates daarom, ook wanneer de app buiten de top 10 staat, blijven verleiden tot extra aankopen door deze in de applicatie zelf te verwerken.

In-app-aankopen bestaan doorgaans uit extra levels van spellen, extra items voor in de spellen zelf, maar ook toevoegingen die het functioneren van een basale app vergroten; een betaalde update.

Elf procent van alle applicaties voor de iPad bieden in-app-aankopen. Het gemiddelde voor de iOS- en Androidplatformen ligt rond de vijf procent. Windows Phone ondersteunt deze techniek niet.

Uit het Distimo-onderzoek komt ook naar voren dat een derde van de iOS-applicaties specifiek voor de iPad wordt geschreven. Die software is niet te installeren op iPhones.

De onderzoekers: “Succesvolle applicatie voor de iPhone worden vaak geporteerd naar de iPad en omgekeerd.”

Apple kondigde de eerste iPad in januari 2010 aan. Er circuleren inmiddels zo’n vijftig miljoen exemplaren van deze tabletcomputer.

Foto: United States Mission Geneva (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

NilsR

Hoeveel % van de omzet loopt via in-app-verkopen?

Gert Jan Spriensma

Hi Nils,

Als we kijken naar de 200 meest verdienende applicaties, dan komt 66% van de omzet uit gratis applications met in-apps (in de U.S.). Daarnaast komt nog eens 11% van de omzet van applications die zowel een one-off vragen als ook in-apps verkopen. Omdat van deze 11% maar een gedeelte van de omzet uit in-app aankopen komt, ligt de omzet van in-apps tussen de 66% en 77%.

In Nederland liggen deze percentages overigens wel wat lager. Van de 200 meest verdienende applicaties in Februari in Nederlands, kwam tussen de 48% en 64% van de omzet van in-app aankopen.

NilsR

@Gert Jan: nice, dank voor de stats. Betekent dit ook dat 23% van de omzet in de US via one-off komt?

Silvia

@ Gert Jan: Staat er ergens een online publicatie van de cijfers in Nederland? Dat staat zo te lezen niet in het onderzoek dat op Distimo gepubliceerd is. Ik wil het voor mijn scriptie gebruiken, maar mag niks gebruiken waar ik geen officiële bron van heb.

Alvast bedankt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond