Deel dit artikel
-

Onderzoek: Consument vraagt niet om games op de site

Bedrijven moeten geen games gebruiken om mensen naar hun site te lokken, maar voordeeltjes gaan bieden, zoals coupons en gratis samples. Volgens het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Information Resources Inc. is slechts twaalf procent van de bezoekers van sites waar consumentengoederen worden aangeboden, geïnteresseerd in games. Er is meer behoefte aan kortingen.

Information Resources Inc. is een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van marketing en sales. Het Amerikaanse bureau, dat overwegend data betrekt uit onderzoek naar voorraden in supermarkten, heeft ook een Nederlandse vestiging. Voor het onderzoek naar consumentensites ondervroeg het bureau 7900 kopers.

Slechts twaalf procent van de ondervraagden zei games te willen spelen op een site, dit terwijl 38 procent van de onderzochte sites deze aanbieden. Welke sites IRI heeft onderzocht maakte het niet bekend. Ongeveer de helft van de ondervraagden wilde in plaats daarvan gratis samples, coupons en speciale aanbiedingen krijgen via de website. Van de onderzochte sites bleek 22 procent samples te verstrekken, terwijl negentien procent coupons aanbood.

Volgens directeur strategic business development Rick Kurz van IRI moeten bedrijven ook meer mogelijkheden voor feedback creëren. Volgens het onderzoek biedt 38 procent van de sites een dergelijke mogelijkheid, terwijl 74 procent van de consumenten erom vraagt. "Bedrijven verspillen duizenden guldens aan onderzoek via focus groepen en polls", zegt Kurz in de Wall Street Journal, terwijl consumenten juist graag via de site willen reageren.

Deel dit bericht

9 Reacties

Birgitte Broersma

Ook DotWise, consultancy voor online communicatie, constateerde onlangs aan de hand een kwalitatief gebruikersonderzoek dat sitebezoekers niet zozeer behoefte hebben aan entertainment-content. Steeds vaker worden sites doelgericht bezocht – en men wil dat doel ook zo snel en gemakkelijk mogelijk verwezenlijken. De reden om een site voor een bedrijf te bezoeken is nimmer primair het spelen van een spel, maar veeleer anders, bijvoorbeeld het verkrijgen van bepaalde informatie of het verrichten van een aankoop. Wanneer men de tijd wil nemen om games te spelen, bezoekt men gespecialiseerde games-sites. Deze bieden niet alleen meer, maar vaak ook veel betere spelen. Waar men WEL van gediend is, is content die aansluit bij de bedrijfsactiviteiten en het productaanbod. Content in de vorm van productinformatie – de herkomst, samenstelling en het gebruik ervan -, maar, inderdaad, ook de mogelijkheid om tegen een gereduceerd tarief kennis te maken met producten. De moraal van het verhaal is heel simpel: content moet passen in het verwachtingspatroon van de sitebezoeker. Die snel bruikbare informatie wil kunnen vinden, zonder allerhande additionele grappen en grollen die de site alleen maar onnodig zwaar en diffuus maken.

Vincent van Twillert

OK, persoonlijk ben ik het hier niet totaal eens met het artikel van J. Houtmans, dat kan echter ook komen omdat ik een hekel heb aan coupons. Op zich kan het kloppen dat bedrijven geen games moeten gebruiken om mensen naar hun site te lokken, maar games helpen wel degelijk om bezoekers langer op een site te houden.Dit resulteert in meer pageviews en waarschijlijk ook meer naamsbekendheid. Voordeeltjes zoals coupons en gratis samples kunnen gebruikt worden als lokkertje, maar dit werkt alleen in een bepaalde doelgroep. Ik denk dat afhankelijk van de doelgroep men moet kiezen voor games, coupons ed. of eventueel een ander alternatief.

I.

Vincent, ik ben het inderdaad met je eens dat als men spelletjes aanbiedt op een site, men meer pageviews en naamsbekendheid krijgt. Ook ben ik het met je eens dat de doelgroep van een site niet uit het oog verloren mag worden bij het bepalen van de content van de site. Ik ben alleen wel van mening dat dit alles nog net iets verder gaat. Er moet bijvoorbeeld goed nagedacht worden over het soort spel dat men gebruikt op een site. Mensen zijn de standaardspelletjes als kruiswoordraadsels en slagzinnen wel zat. Vooral spelletjes die men snel even tussendoor kan doen en dan ontzettend verslavend zijn zorgen voor meer terugkerende bezoekers naar mijn mening. Daarnaast blijft ook het vinden van de juiste informatie van belang…

mr. Mandelbaum

Het blijft leuk die onderzoeken…Het wordt helemaal leuk als je ze vergelijkt met andere percentages. Helaas kan ik dit onderzoek niet de grond in boren met vergelijkbare onderzoeken omtrent aankoop versus bezoek percentages of hoeveel mensen daadwerkelijk nieuws (willen) lezen. Maar ik neem aan dat deze percentages ver beneden de 100% liggen.Daarnaast wil ik als consument graag games spelen op sites. Wel moet er hierbij goed nagedacht worden over de beloning. Enkel een highscore lijst, hoe verslavend het spel ook mag zijn, is niet genoeg omk je klanten/bezoekers te blijven boeien/binden. Ik ben dan ook van mening dat games een nieuwe vorm van coupons en/of aanbiedingen horen te zijn/worden. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een spel waarbij periodiek een prijs/product kan worden gewonnen of dat bijvoorbeeld de top 10 kan rekenen op een extra korting. Als vergelijking wil ik jullie wijzen op het dobbel spel van Scheer en Foppen waarbij de klant met twee dobbelstenen zelf zijn korting bepaalt.

Lotte

Ik zet zowiezo m'n vragen bij de overkill van informatie, wanneer wordt Internet simpel en meer gebruiksvriendelijk? Er wordt nu gericht op de daadwerkelijke users van Internet, maar een groot deel van consumenten denken nog steeds over Internet in termen van: groot, gevaarlijk en onduidelijk. Als je in oogmerk neemt dat een overgroot deel van Internet gebruikers alleen het e-mailen snapt, vind ik dat de goeroe's en betweters een belangrijk segment overslaan. Men gaat verder met de mensen die Internet 'snappen' en laten de onwetendheid regeren bij de grijze massa van de 'only e-mailers' Er wordt niet stilgestaan bij een potentiële doelgroep…..dat vind ik pas een issue en dus niet of een al bestaande doelgroep couponnetjes wil gebruiken, of een spelletje wil spelen….

Tara

Ik ben het zowel met Vincent als Lotte eens. Alvorens een beslissing wordt genomen tussen coupons of games er eerst gekeken moet worden naar de doelgroep.Echter ik denk dat de bedrijf die gratis games aanbieden al redelijk naar hun doelgroep hebben gekeken. De doelgroep die veelal games speelt is bekend met nieuwe vormen van communicatie en met nieuwe vormen van media. De koppeling naar internet is voor deze doelgroep slecht kinderspel.Als een doelstelling is om meer naamsbekendheid te willen verkrijgen zul je zowel online als offline moeten nadenken hoe je je doelgroep het beste kan bereiken, dan wel door games, dan wel door coupons.

Sonja Pruntel

De stelling dat games niet zinvol zijn op een site is weinig onderbouwd als niet bekend is wat de doelstelling is van een internetsite. Vanuit de algehele strategie en hieruit voortvloeiend de internetstrategie en het (marketing- en -communicatie-) concept wat hierop gebaseerd is, zal de doelgroep altijd voordeel aangeboden moeten worden. Dat ligt voor iedere organisatie weer op een ander vlak: of in de mate van kennis dat geboden wordt (informatievoorziening), voordeel (bijv. snelheid en gemak door bedrijfsprocessen via het net te laten verlopen of financieel voordeel) en de status die een gebruiker meekrijgt; de wijze waarop iemand aangesproken wil worden. Hieruit voortvloeiend zal een juiste balans geboden moeten worden tussen de hoeveelheid informatie en de 'entertainment-achtige' wijze waarop dit gecommuniceerd wordt (om de doelstelling van de site te behalen = resultaat!). Ken je doelgroep en je site wordt niet alleen bezocht maar ook daadwerkelijk gebruikt.

M.B.Mnanteigas

Geachte heren en dames,Wat voor games zou u willen zien op een website? Kunt u een paar voorbeelden geven? Ik ben het niet helemaal eens met dat onderzoek. Een tijdje terug stond er een bericht dat games etc…. juist via en op het Internet via Gamercial wel weer in opkomst is. Het is maar net wat je zoekt en dat zul je vinden, in zo`n onderzoek. Het blijft en is een onderzoek de praktijk brengt de echte feiten aan het licht. Mvg,Martinho.

Jan Timmerman

Beste Lezers, Graag wil ik reageren op de gestelde vragen en op de statements die genoemd worden. Er moet een onderscheid gemaakt worden wat het doel van een game op de site is. Wij komen veel marketeers/ brandmanagers/ contentmanagers tegen die denken dat een game op de site automatisch meer bezoekers genereert. Dat is niet zo. Als je een leuk feest hebt op de zaak moet je ook uitnodigingskaarten versturen of je moet het feestje geven op een plek waar mensen zijn. Een standaard game op je website is te vergelijken met een leuk aangeklede showroom. Klanten komen binnen en vinden er ook nog eens vertier. Het is vaak niet de bedoeling dat een spel op een site de aandacht afleid maar een onderdeel vormt. In sommige gevallen kan de doelstelling zelfs zijn dat er een spel gericht word op kinderen en dat Pa of Ma de magnetron willen winnen, die over de rug meekijken hoe er gespeeld word. Afhankelijk van de doelstelling kan een game ingezet worden op de plaatsen waar het meest de doelstelling zal halen. Een bedrijf als Wehkamp heeft veel bezoekers en daar word een spel dan ook veel gespeeld. Een bedrijf als Bel Nederland (La Vache Qui Rit) heeft helemaal geen site, toch word hun spel tienduizenden keren per maand gespeeld en word men zelfs gestimuleerd om kaasjes te kopen alvorens mee te kunnen doen met de super competitie. Bij Reader's Digest is de plek al helemaal niet belangrijk, mensen spelen het spel en kunnen door het vrijwillig achterlaten van gegevens meedoen voor een superprijs! Een Gamercial kan juist als een prachtig medium ingezet worden om positieve merkbeleving te genereren binnen je doelgroep, zonder dat men zich stoort aan ongevraagde reclame. In dat geval maakt het eigenlijk niet uit waar de game staat, als hij maar veel gespeeld word door je doelgroep.Je kunt nog veel meer doen met games. Een game kan ook ingezet worden als actiemiddel: Ga naar de winkel en koop een zak chips en ontvang extra bonuspunten, zodat je de TV kunt winnen. Of: Bij 10.000 punten ontvang je 10% korting op aankoop van een van onze producten, print hier de bon uit en ga naar de winkel. Het mooie van Internet is dat je dit soort zaken kleinschalig kunt testen en de actie ter plekke kunt bijstellen totdat je een optimale situatie hebt. Daarna kun je het middel grootschaliger gaan inzetten. Wij pleiten er dan ook voor om eerst doelstellingen te definiëren en vervolgens een middel in te zetten dat voldoet aan de doelstellingen. Verder zien wij vaak dat online en offline marketing gescheiden zijn en zelfs aparte budgetten voor gereserveerd zijn en dat is jammer. Je moet Internet integreren in de totale marketingmix. Soms is het onbegrijpelijk dat er veel aan traditionele middelen word vastgehouden, domweg omdat dit ?vertrouwd? is, of zijn er te weinig creatieve ideeën hoe je wel met Internet geld kunt verdienen? Mocht je daadwerkelijke cases willen hebben compleet met cijfers dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen. Jan TimmermanCommercieel Directeur MAD multimedia BV

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond