Deel dit artikel
-

Onderzoek toont online en offline oriëntatie winkelend publiek

Een nieuw onderzoek laat zien hoe de Nederlandse consument zich per sector oriënteert voor de aanschaf van duurzame consumptiegoederen. Fysieke speelgoedwinkels, telecomzaken en verkopers van entertainment moeten zich zorgen maken. Fietsenwinkels niet.

‘Hoe sterk oriënteert de consument zich online en offline voordat hij een product daadwerkelijk koopt?’ Die vraag staat centraal in het onderzoeksrapport dat marktonderzoeker en GfK Retail & Technologie en media-exploitant IMNetworks opstellen. Morgen presenteren ze het lijvige rapport.

Het blijkt dat er geen eenduidig antwoord is te geven op die vraag. In het ene segment gaat de consument liever naar een bakstenen winkel om zich een beeld te vormen, in het andere segment doet hij dat liever via het web.


(klik groot)

Saskia Delfgaauw van IMNetworks: “De nullijn is het gemiddelde. Daar waar de verschillen in een sector tussen online en offline duidelijk scherp verschillen is de trend te zien waar de keuze van de consument uiteindelijk naar toe gaat. Een duidelijk voorbeeld: in de sectoren Entertainment en Mobiele telecom is het gat tussen online (positief) en offline (negatief) zo groot dat de gewone winkels zich zorgen moeten maken om in de huidige markt de consumenten te kunnen behouden.”

Fietsenwinkels daarentegen hebben voor de verkoop van fietsen niet bijster veel te vrezen van de online fietsenhandel.

Eerder deze week werd uit hetzelfde onderzoek al duidelijk zowel productvergelijkers als fysieke winkels zich fors moeten vernieuwen om tot 2020 te kunnen overleven. De consument gaat meer beleving en emotie verwachten op de digitale kanalen. Kale opsommingen van feiten volstaan niet meer op een gegeven moment. Fysieke winkels moeten zich op hun beurt meer gaan richten op het overbrengen van merkbeleving en bieden van klantenservice. Een zaak die bestaat uit schappen, prijslabels en een kassa zal ook niet meer toereikend zijn voor de consument.

*) Emerce’ berichtgeving over crosschannelontwikkelingen is te volgen via de tag ‘cross channel

Deel dit bericht

10 Reacties

loek

kan iemand uitleggen hoe ik de tabel kan interpreteren?

Saskia Delfgaauw

Dag Loek, je kan via de site BCMMonitor.nl even contact met mij opnemen. Dan licht ik het graag toe.

In het kort:
Op basis van het consumentenonderzoek zijn voor online en offline winkels 10 kritische criteria onderling vergeleken en verwerkt tot een rating, waarbij de score 0,0 een neutrale balans is (gemiddeld). Bij een negatief cijfer is het vertrouwen, c.q. voorkeur van de consument minder dan gemiddeld en bij een positief cijfer meer dan gemiddeld. Door dit per sector voor zowel online als offline (gewone) winkels te berekenen en naast elkaar te zetten kunnen we zien welke soort winkel in rating beter of slechter scoort.

Bastian

Consumentenonderzoek als enige bron voor deze studie lijkt me onvoldoende. Daarnaast zeer benieuwd naar de gehanteerde criteria.

Hebben jullie de conclusies ook getoetst aan online zoek- en aankoopgedrag. Met name de conclusie ten aanzien van de fietsbranche komt niet overeen met onze eigen ervaringen en analyse van online orientatie.

Daarnaast is het artikel zwart:wit gesteld op het onderscheid tussen off- en online. De sleutel naar toekomstige groei ligt in onze beleving in het gefaseerd realiseren van een multichannel verkoopkanaal waarbij off- en online elkaar versterken in de verschillende fasen van het orientatie- en aankooproces.

Succes met de presentatie morgen. Ben zeer benieuwd naar de achergronden en toelichting.

Saskia Delfgaauw

Hoi Bastian, Dank! Wij onderschrijven de door jouw geschetste stelling dat de sleutel naar toekomstige groei in multichannel ligt. Ook de fysieke winkels kunnen (en moeten!) steeds meer gebruik maken van internet als communicatiemiddel om potentiële klanten te trekken. Doen ze dat niet, dan missen ze de boot. Maar de accenten liggen anders. Dit rapport geeft belangrijke inzichten in deze verschillen. Leveranciers en fabrikanten van artikelen moeten hun beleid goed afstemmen op de online OF offline wereld. Dit rapport geeft de ondersteunende inzichten om daarop te concentreren.

Rolf

Interessant onderzoek! Voor mijn website duik ik zo nu en dan in de wereld van online fietsenwinkels. Ik geloof wel dat het grootste deel van de fietsenverkoop in de stenen winkels blijft. Dan heb ik het met name over de duurdere (elektrische)fietsen. Goedkopere (kinder)fietsen worden naar mijn idee wel steeds meer online besteld. Deze hoeven nou eenmaal minder lang mee te gaan (veel van de online fietsen zijn van mindere Chinese merken), en kopers maken minder gebruik van hun garantie.

Jeroen Bos

Cross-channel verkopen is voldoen aan de wensen en eisen van de consument die door internet en mobile zijn koopgedrag in een moordend tempo aan het veranderen is. De consument zit in de driverseat en bepaald waar, wanneer en hoe hij koopt. Ik geloof dan ook niet in afgebakende terreinen, maar in het promoten van alle kanalen. Diverse onderzoeken in de UK tonen al jaren aan dat retail(merken) die alle kanalen cross channel promoten, fors meer waarde uit een consument kunnen halen. Waar we nu nog denken dat het met fietsen niet zo’n vaart zal lopen, dachten we dat bijvoorbeeld drie jaar geleden ook voor lenzen, je hebt toch immers regelmatig oogmeting nodig? De online lensverkopers weten dat ook en passen hun service daar op aan door mobiele oogmetings winkels bij je thuis te laten komen voor slechts € 10. Waarmee gezegd hebbende, dat wat nu nog niet logisch lijkt, zeker ook gaat veranderen. Nieuwe businessmodellen zijn noodzakelijk, want de consument wenst uitsluitend te betalen voor échte toegevoegde waarde, en dat fenomeen is retail de afgelopen jaren toch wel wat kwijt geraakt 🙁

TvdH

Wordt hier oorzaak en gevolg niet verwisseld? In mobiele telecom, elektronica en entertainment is er een enorm aanbod op internet; het zijn de kerndomeinen van vergelijkingssites. De fietsensector daarentegen is amper aanwezig online. Zou zo maar kunnen dat een sterke challenger in fietsen dat hele plaatje omkeert. Dat zien we nu gebeuren in schoenen! Online aanbod creëert vraag. Speelgoed is wel een interessante middenmoter. Wanneer ToysXL, Bol.com en andere etailers serieus de dominantie van Blokker gaan bedreigen, verschuift dat hele zaakje online.

Hans de Ligt

Sluit ik me helemaal bij aan Jeroen, ten aanzien van die fietsen winkels, ja ik kocht laatst ook een fiets in een stenenwinkel, had me daar georiënteerd en ging vervolgens even de laagste prijs op internet zoeken. Dus geen zorgen maken, is iets te kort door de ‘bocht’ de marges staan enorm onder druk, zie de winkel dus toch echt gaan veranderen naar een service punt, waar je ook producten kunt ophalen.

Marieke

Ehmm.. is dit onderzoek al niet ruim een jaar geleden (met eenzelfde resultaten) gepresenteerd door ABN AMRO en CBW-MITEX? Zie: Retail2020?

Jeroen

Beste Marieke,

nee, dat is niet het geval. Wellicht dat de uitkomsten overeenkomen, maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het onderzoek hetzelfde is….
Dit onderzoek is eind 2011 uitgevoerd onder 10.000 consumenten en de data is gekoppeld aan GfK back-data (kassa-aanslagen) zowel van offline als online aankopen. Dat is uniek aan het onderzoek. En… wat in dit artikel staat is slechts een klein onderdeel van het gehele onderzoek. Dat onderzoek beslaat namelijk zo’n 200 pagina’s.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond