Deel dit artikel
-

Onderzoeksbureau Jupiter maakt zich op voor liquidatie

Het onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix is bijna klaar met de uitverkoop van bedrijfsonderdelen, waar het sinds enkele maanden druk doende mee is. Wanneer de afdelingen Jupiter Research en Events definitief overgaan naar INT Media zal het resterende deel van het bedrijf zichzelf opheffen, aldus meldt Jupiter. Daarmee komt een einde aan een van de meest gerenommeerde onderzoeksbureaus gespecialiseerd in internet.

De problemen van Jupiter begonnen enkele maanden geleden nijpend te worden toen een voorgenomen fusie met VNU-onderdeel NetRatings, eveneens actief met internetonderzoek, werd afgeblazen. De Amerikaanse overheid maakte bezwaren tegen de samenbundeling, er zou een te machtige concentratie komen.

Het bleek achteraf gezien het laatste zetje voor het onderzoeksbureau, dat in de loop van vorig jaar al druk doende was kantoren in het buitenland te sluiten en personeel te ontslaan. Activiteiten in Argentinië werden stopgezet en kantoren in Japan, Brazilië, Denemarken en Noorwegen werden van de hand gedaan. In oktober werd eenderde van het personeel, 650 mensen, ontslagen.

Het bedrijf leed over vorig jaar een nettoverlies van 44,6 miljoen dollar op een omzet van 89,2 miljoen dollar. In vergelijking met het voorgaande jaar was er sprake van een sterk toegenomen verlies en een sterk afgenomen omzet. Het verlies in het eerste kwartaal van dit jaar was ongeveer gelijk met dat van vorig jaar, maar de omzet bleek wederom gedaald, van 29,6 miljoen naar 10,8 miljoen dollar. In april van dit jaar luidden accountants van Ernst & Young al de noodklok, Jupiter zou niet meer genoeg geld hebben om het einde van het tweede kwartaal te halen.

In de afgelopen maanden verkocht Jupiter de belangrijkste onderdelen van het bedrijf aan concurrenten. Recent ging het onderdeel Media Metrix over naar comScore voor een bedrag van 1,5 miljoen dollar. Toen Jupiter het bedrijf Media Metrix in 2000 overnam betaalde het nog 414 miljoen dollar in aandelen voor het bedrijf. Begin april kocht NetRatings het onderdeel AdRelevance (bereiksonderzoek voor internet) voor een bedrag van 8,5 miljoen dollar. Eind vorige week kondigde Jupiter aan het onderdeel Research and Events voor 250 duizend dollar te verkopen vaan INT Media Group.

Aanvullend deponeerde het bij de SEC, de toezichthouder op de beurs, documenten waarin het zegt tijdens de komende aandeelhoudersvergadering toestemming te vragen voor de laatste verkoop, en zodra dat afgehandeld is het bedrijf op te heffen. CFO Jean Robinson pakt vrijdag al zijn biezen, aldus het bedrijf in het SEC-document . De opbrengst van de boedel wordt over de aandeelhouders verdeeld. Dat trekt de belangstelling voor het aandeel weer enigszins aan, de koers ging 4,5 procent omhoog naar 23 dollarcent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond