Deel dit artikel
-

Online activiteiten Free Record Shop op koers

Free Record Shop mag dan misschien van de beurs worden gehaald, met de internetactiviteiten gaat het nog steeds goed. Dat zegt internet manager Igor Verhoeven. "Aan het eind van het volgend boekjaar draaien we break-even."

De nettowinst van Free Record Shop is het afgelopen boekjaar, eindigend in oktober, met 23,6 procent gedaald. Per deelmarkt liepen de resultaten uiteen. De markt voor DVD's is sterk gestegen, net als de omzet van dochters VanLeest en Fame Music. De markt voor muziek-cd's is daarentegen gekrompen, waardoor ook de omzet in de fysieke Free Record Shop winkels licht is gedaald. Voor het eerst is niet alleen de vraag naar cd-singles, maar ook naar albums teruggelopen.

De resultaten zijn voor grootaandeelhouder Hans Breukhoven aanleiding om het bedrijf van te beurs te halen. Ondanks het slechte nieuws gaat het volgens internet manager Igor Verhoeven goed met de internetactiviteiten van het bedrijf. De omzet lag het afgelopen jaar rond de één procent van het totaal, zei hij. Exacte cijfers wilde Verhoeven niet noemen, maar omgerekend komt dit uit op een bedrag van 2,5 miljoen gulden. De omzet is net als in 2000 verdubbeld ten opzichte van de voorgaande periode.

Volgens Verhoeven zullen de sites FRS.nl , Fame.nl en VanLeest.nl geheel volgens plan in de loop van 2002 uit de kosten zijn. Een andere prognose heeft hij wel naar beneden bijgesteld. De omzet zou uitgroeien tot vijftien procent van het totaal, maar Verhoeven spreekt nu van vijf tot tien procent. "We hebben de omzetverwachting steeds opgehangen aan het maximale percentage omzet dat mailorderbedrijven met hun sites hebben gehaald. Daar zijn we nu van teruggekomen."

Andere ontwikkelingen wijzen erop dat niet alle plannen dit jaar zijn gerealiseerd. De verkoop van muziek "on demand" bijvoorbeeld. Consumenten moesten daarbij op een fysieke lokatie hun eigen muziekselectie op een cd kunnen laten branden. Free Record Shop heeft in Almere een succesvolle pilot gedraaid, maar een landelijke introductie is toch op de lange baan geschoven. Verhoeven noemt als belangrijkste reden dat de platenmaatschappijen de boot afhouden. "Als de industrie er klaar voor is gaan we het zeker doen. Er ligt een schat aan oudere opnames bij de platenmaatschappijen die uitstekend via het internet is te verkopen. Als digitaal product, maar ook als on-demand product. Technisch en commercieel is dit haalbaar, maar juridisch is men er niet klaar voor. Op kleine schaal heb je snel een lijst titels bij elkaar, maar op grotere schaal ligt dit moeilijker." Free Record Shop wil alleen van start met een zeer uitgebreide catalogus. Het is in de praktijk moeilijk gebleken om alle muziekrechten te "clearen".

Deel dit bericht

9 Reacties

danny

igor, zo zie je maar weer de aanhouder … keep up the good work! groet, danny van der cingel

Joke Bruijs

Jammer alleen dat FRS (en BOL en Proxis en…) allemaal dezelfde standaard Oracle shit gebruiken. Allemaal dezelfde interface, dezelfde database-functionaliteit, je kunt niets vinden, bij klassieke muziek kun je niet zoeken op artiest maar alleen op componist, etc., etc., etc. Als je eens bij FRS geprobeerd hebt iets te vinden en te kopen besef je pas hoe goed en knap en vooral klantvriendelijk Amazon en CD-NOW wel niet zijn. Waarom denken die arrogante IT-bedrijven en hun retedure implementators toch altijd dat enorm kostbare DB-applicaties de oplossing zijn, en wordt toch altijd de userinterface, de user-experience en uiteindelijk het optimaliseren van de verkoop vergeten?

WB

Prognoses als "Aan het eind van het volgend boekjaar draaien we break-even." geloven we natuurlijk niet meer. Je kunt net zo goed de ingewanden van een vis bekijken om aan de hand van wat je daar ziet een prognose samen te stellen die de opdrachtgever wilt horen. Als ze bij freerecord nou eens zouden beginnen met het verkopen van cd's tegen concurrerende prijzen. Iedereen weet toch dat een cd'tje bij freerecord shop over het algemeen een stuk duurder is dan bij een willekeurige andere cd-winkel? Nou ja schijnbaar niet.

Helder Steegje

Igor Igor, Iedere keer weer ben ik verbaasd over jouw eenvoud. Jouw zelfvertrouwen is op één factor gebaseerd: vertrouw niemand. Niemand wil helpen, niemand is creatief (ken je dat woord?) en niemand gaat aan jou verdienen. Dat is jouw mindset. Wél knap dat je kans ziet om een dag na de dood van een artiest zijn cd's on line in de aanbieding te doen. Stukje database management waar de wereld jaloers op is. Keep up the blind work!

Stijn

Hahahahaha! 2.5 mio, zozo! Ik lach me dood! 2.5 mio NLG omzet in een heel jaar haalt de grootste jongerenwinkel van Nederland uit het Internet. Dat zijn dus 50.000 DVD's of CD's van 50 piek, dus rond 4000 per maand = 130 per dag. Dat is zelfs voor NL begrippen extreem weinig! (vergelijk concurrent BOL die beweren rond de 50 mio uit te komen dit jaar -> 20x zo veel als FRS!) En winstgevend kan FRS online bij die lage omzet volgens mij alleen worden als ze alle vaste kosten bij de rijke moeder in rekening kan brengen… so who are you kidding!?! Ben benieuwd hoe Hans B. dit nu wil aanpakken, want zoals het nu gaat wordt het niks. Misschien dat hij dit internet-disaster straks ook niet meer hoeft te laten voorlichten, als FRS van de beurs is gehaald… zou heel wat spottende commentaren richting Free Record Shop schelen!

Danny

Ik denk dat Stijn en WB in de goede richting zitten. FRS is niet onderscheidend in zijn aanbod en alleen negatief onderscheidend in zijn prijzen. Grootste voordeel wat FRS wèl heeft, is een fysieke A-locatie in iedere zichzelf respecterende stad, maar hoe vertaal je dat naar het internet. Antwoord: niet! Daar kijken mensen alleen naar prijzen, assortiment (El Cheapo wel eens FRS tegengekomen?)en betaalgemak. Kortom FRS heeft op deze manier geen kans van slagen op internet. Voor Fame (breder assorti) zie ik meer mogelijkheden.

igor verhoeven

Wellicht om de discussie nieuw leven in te blazen: als ik de reacties lees, bekruipt me het gevoel dat het artikel niet alle vragen heeft beantwoord. Hierbij dus een toelichting op AL jullie reacties, Igor Verhoeven ———-Igor, zo zie je maar weer de aanhouder … keep up the good work!groet, danny van der cingel Reactie: dit klopt: de aan(deel)houder wint inderdaad altijd. Dank voor je leuke reactie ———-Jammer alleen dat FRS (en BOL en Proxis en…) allemaal dezelfde standaard Oracle shit gebruiken (..) goed en knap en vooral klantvriendelijk Amazon en CD-NOW wel niet zijn. (..) enorm kostbare DB-applicaties Reactie: Oracle is al een tijdje geleden, we draaien op voor ons door ISM ontworpen software icm Microsoft. We leveren uit voorraad binnen 2 dagen, dat is veel eb veel klantvriendelijker dan jouw voorbeelden. Onze oplossing is haalbaar en schaalbaar, zeker niet kostbaar. Je opmerkingen over functionaliteit nemen we mee, we werken aan een nieuwe release. ———- Aan het eind van het volgend boekjaar draaien we break-even." geloven we natuurlijk niet meer.(..) Als ze bij freerecord nou eens zouden beginnen met het verkopen van cd's tegen concurrerende prijzen Reactie: We draaiden het afgelopen boekjaar (eind 31-10-01) al breakeven, het komend boekjaar winst: dat is niet goed verwoord door emerce. Producten verkopen onder de inkoopprijs leidt in de regel niet tot breakeven resultaten, noch winst. Dus dat doen we maar niet. Dat de meeste binnenvechters dit tot strategie verheffen is in mijn ogen naief. Liever marge op een klein resultaat dan verlies op een topomzet. Het is echt te simpel gedacht: een klant wil uiteindelijk toch kwaliteit, niet altijd het goedkoopste aanbod. Kijk naar jezelf. Jij wil toch ook kwaliteit ? ———- Helder Steegje: ik weet niet wie je bent en waar je het over hebt, maar neem eens contact met me op om kennis te maken met mijn vertrouwen en creativiteit.Hier kan ik verder niet op reageren. ———- Misschien dat hij dit internet-disaster straks ook niet meer hoeft te laten voorlichten, als FRS van de beurs is gehaald… zou heel wat spottende commentaren richting Free Record Shop schelen! Reactie: zie boven: liever geen verlies en wat minder omzet: je sommetje klopt overigens niet: BOL doet 10 keer zoveel in 1 jaar, onder de streep doet Free Record Shop – alleen op internet al – het honderd keer beter. Het is maar wat je het liefst hebt. ———- FRS is niet onderscheidend in zijn aanbod en alleen negatief onderscheidend in zijn prijzen.Grootste voordeel wat FRS wèl heeft, is een fysieke A-locatie in iedere zichzelf respecterende stad, maar hoe vertaal je dat naar het internet. Reactie: ons aanbod is zeker concurrerend: we hebben 40000 titels in ons magazijn gealloceerd voor internetorders: dat is dus uit voorraad leverbaar. Dat is in Nederland zeker onderscheidend. We leveren het meeste dus ook uit binnen 2 dagen, en dat is nou net het probleem bij de meeste andere aanbieders. Uiteindelijk zal de klant een site daar op beoordelen: voegt het wat toe of niet ? Er zijn overigens plannen om de voorraad van Fame te integreren: volgend jaar meer daarover. Ik lees uit je commentaar dat dan prijs niet zozeer meer een issue is ? Hoe je fysieke lokaties vertaalt naar internet is duidelijk: 66% – 70% van de bestellingen op internet wordt afgehaald in onze winkels. Zo doe je dat dus.

Floris

Reactie Igor: dit klopt: de aan(deel)houder wint inderdaad altijd. Dank voor je leuke reactie De aandeelhouder die dit jaar is ingestapt op de lage koers wint. De trouwe aandeelhouder van de jaren daarvoor moet een (behoorlijk) verlies slikken. Ik ben het Igor eens dat het aanbod van FRS wel degelijk onderscheidend is. Een prijsstunter als cd-wow heeft slechts een klein assortiment. Van de populaire jazz kun je bij FRS redelijk wat vinden. Alleen 23 euro voor een populaire cd kan gewoon niet (al hoewel, blijkbaar verkopen jullie ze wel. Het moet blijkbaar nog wat slechter gaan met de economie). Wat dat betreft ben ik verbaasd over het break-even draaien van de site. Kan alleen aan het lage kostenniveau liggen. Jammer is dat FRS de besparing die (op termijn) met de site te maken is (minder personeel, geen duur winkelpand) niet in de prijs tot uitdrukking laat komen.

WB

Igor schreef: "Het is echt te simpel gedacht: een klant wil uiteindelijk toch kwaliteit, niet altijd het goedkoopste aanbod. Kijk naar jezelf. Jij wil toch ook kwaliteit ?" Ik moet er wel bij zeggen dat ik fysieke cd-winkels aan het vergelijken was. Bij mijn weten is een cd een cd en komt een bepaalde cd uit dezelfde fabriek dan zullen ze dezelfde kwaliteit hebben echter zal ditzelfde cd'tje bij FRS duurder zijn dan bij een andere cd-winkel (dit scheelt vaak al gauw 10 piek). Ik zie niet in welke 'kwaliteit' het cd'tje van FRS die 10 piek extra waard maakt. Of bedoelde je service i.p.v kwaliteit?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond