Deel dit artikel
-

Online advertentie-uitgaven klimmen uit dal

De online advertentie-uitgaven in de Verenigde Staten kwamen in het vierde kwartaal uit op 6,3 miljard dollar. In hetzelfde kwartaal in 2008 was dit nog 6,1 miljard dollar. Hoewel de jaarlijkse online advertentie-uitgaven nog een daling kennen ten opzichte van 2008, lijkt de markt de recessie te hebben weerstaan in het vierde kwartaal.

Dat blijkt uit cijfers van PricewaterhouseCoopers voor het IAB.

De 6,3 miljard die in het vierde kwartaal werd uitgegeven aan online advertenties, is een stijging van 13,8 procent afgezet tegen het voorgaande derde kwartaal. Toen kwamen de online advertentie-uitgaven uit op 5,5 miljard dollar. Het bedrag van 6,3 miljard dollar, is het hoogste ooit, sinds er werd begonnen met meten in 2001.

De jaarlijkse uitgaven kwamen uit op 22,7 miljard dollar, een daling van 3,4 procent vergeleken met 2008, toen werd er nog 23,4 miljard dollar uitgegeven.

Search en display nemen nog steeds het grootste deel in van de online advertentie-uitgaven. Search was in 2009 goed voor 47 procent van het totaal, 10,7 miljard dollar.

Display, waaronder ook video, steeg in vergelijking met 2008 4 procent naar 8 miljard dollar. Vooral video kende een grote groei, 39 procent, afgezet tegen 2008.

Uitgaven voor classifieds daalden met 23 procent in vergelijking met het vierde kwartaal in 2008. In 2009 stonden de uitgaven op 594 miljoen dollar in het vierde kwartaal, waar dit in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog 769 miljoen dollar was.

De online advertentie-uitgaven in het Verenigd Koninkrijk zijn het afgelopen jaar met 4,2 procent gegroeid. Dat werd eind vorige maand bekend. Vooral zoekmachine, video en affiliate advertising kenden daar een sterke groei.

Deel dit bericht

1 Reacties

Dirkjan Vis

Grappig hoe wisselend het nieuws hierover is. Nu komt het uit een dal, maar in andere berichten bleek juist een enorme groei over 2009. Het is vaak net afhankelijk welke cijfers je mee neemt. Als we enkel de Nederlandse reclame bureaus nemen, is er in 2009 waarschijnlijk een flinke dip, terwijl (ik ken de cijfers van de volgende partijen niet dus ik gis maar wat) cijfers van Google Adwords, Marktplaats of affiliate marketing partijen mogelijk juist de online inkomsten zagen groeien?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond