Online automarkt wordt goudmijn volgens Jupiter

Een nieuw onderzoek van Jupiter Communications is veelbelovend voor de autosector op het Internet. Het rapport verwacht dat de verkoop van nieuwe auto's in de V.S., zowel direct als indirect via het Internet, in 2004 meer dan 128 miljard dollar zal opbrengen.
De impact van het Internet op de automobielsector zal de komende vijf jaar geleidelijk toenemen, aldus Jupiter. Gebruik van het Internet zal zowel de verkoop van nieuwe als tweedehands auto's bevorderen. De 128 miljard dollar waarover in het rapport gesproken wordt, is het verwachte bedrag dat omgezet wordt op nieuwe auto's. De tweedehandsmarkt zal daar nog extra omzet aan toevoegen.
Jupiter stelt overigens wel een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden door de sector om de automotive sector écht succesvol te maken op het Web. Integratie is hierbij het toverwoord: dealers, fabrikanten en serviceproviders zullen hun diensten naadloos op elkaar moeten aansluiten en zo een goed geolied verkoopnetwerk opzetten. Hieruit moet een voordeel ontstaan voor de consumenten, waarbij het niet uitmaakt of deze hun auto online dan wel offline aanschaffen.
Steeds meer consumenten zoeken informatie over een geplande nieuwe auto op het Internet. Jupiter calculeerde in een eerder onderzoek dat 38 procent van de online consumenten op het Web research heeft gedaan naar auto's. Dit online onderzoek dat mensen online verrichten zal in 2004 zorgen voor de verkoop van 3.8 miljoen automobielen, met een marktwaarde van in totaal 95 miljard dollar. Dit is 22 procent van de totale geschatte verkoop van auto's in de V.S. in 2004.
Ongeveer 8 procent van de nieuwe autoverkoop in de V.S. zal in 2004 via het Internet plaatsvinden. Dit komt neer op 1.3 miljoen auto's met een totale verkoopwaarde van 33 miljard dollar. Vorig jaar werden er nog 17.000 auto's online verkocht.
Rob Leathern, analist bij Jupiter, geeft aan dat het Internet een duidelijke toegevoegde waarde moet hebben voor de consumenten: 'Consumenten zullen slechts complexe producten als auto's online aanschaffen, wanneer het Internet het huidige proces werkelijk verbetert. Ondanks dat er een overvloed aan informatie op het Web te vinden is om consumenten te helpen bij hun keuze naar een product, is het nog steeds een vervelend karwei om daar doorheen te spitten.'
De analyse van Jupiter toont aan dat consumenten hun voordeel kunnen behalen door de integratie van technologieen in het retail distributienetwerk in de komende twee tot drie jaar. De groei van de online automarkt zal gekoppeld worden aan de mogelijkheid van het Internet om fabrikanten, dealers en service providers te integreren in een one-stop-shop.
Alsof Amazon de uitkomsten van het rapport al kon inkijken, heeft de boekenreus onder meer de domeinnamen newcarsamazon.com, usedcarsamazon.com, sellcarsamazon.com en carclassifiedsamazon.com geregistreerd.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
M Groenewoud
Erg mooi natuurlijk dat dat allemaal gaat gebeuren in de VS, maar in Nederland zit de automotive branche echter anders in elkaar. We worden overspoeld met dit soort verwachtingen en cijfers uit de VS: nu is het tijd voor een onafhankelijk onderzoek op Europees of nationaal niveau!!!!!
Paul Smit
Jupiter loopt voorbij aan het koopgedrag van de automobilist. Als er nu ''slechts'' 17.000 auto's via het net zijn verkocht is dat al een vaag teken voor de toekomst. De aanschaf van een nieuwe auto is een emotionele beslissing waarbij niet enkel het merk en type de doorslag geeft maar met name de inruilprijs. En die is alleen te bepalen als de verkoper de in te ruilen auto ook werkelijk kan zien en ter plekke kan taxeren. Iets anders is de tweedehands markt. Daar wordt heel vaak gericht gezocht naar een type of model dat bij de dealer om de hoek niet te krijgen is. Maar ook dan zal de koper de auto graag eerst IRL willen zien en willen onderhandelen over de aanschafprijs. Dat auto-advertenties op internet in de toekomst beter zullen scoren dan in de krant is zeker. Maar dat zie ik dan als een betere informatie voorziening niet als directe verkoop.Ik betwijfel dus of internet werkelijk de goudmijn voor de handel wordt die Jupiter voorspelt. Paul Smit, organisator van autoshows (www.occasionshow.nl)