Online bestedingen passeren de grens van 20 miljard in 2016

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 20,16 miljard euro uitgegeven bij webwinkels die online producten eof diensten verkopen. De online bestedingen stijgen hiermee met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de online bestedingen aan schoenen & lifestyle-producten, IT en food/nearfood lieten dit jaar een forse stijging zien, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
In het vierde kwartaal van 2016 gaven Nederlandse consumenten online aanzienlijk meer uit dan een jaar eerder. In totaal heeft 82 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen gedaan, goed voor 6,15 miljard aan online bestedingen. Online groeit hiermee met 27 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Bij elkaar opgeteld passeren de totale online bestedingen over heel 2016 hiermee de grens van 20 miljard.
De offline consumentenbestedingen aan producten in 2016 zijn daarentegen nagenoeg stabiel zijn gebleven.
Volgens Gino Thuij van GfK, die het onderzoek uitvoerde, is de groei vooral te verklaren door een aantrekkende economie, een stijgend consumentenvertrouwen en het verdwijnen van belangrijke retailformules in de winkelstraat.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond