Deel dit artikel
-

Online grootste inkomstenbron Axel Springer; emotieloos over print

Voor het eerst zijn de digitale activiteiten qua omzet de grootste tak van sport voor uitgeverij Axel Springer. Het bedrijf verwacht voor 2013 een lager bedrijfsresultaat als gevolg van toenemende investeringen in Online. De CEO wil niet te emotioneel doen over traditionele, papieren media.

Een primeur bij uitgever Axel Springer: Online is groter dan de exploitatie van papier. Over heel 2012 noteert de onderneming een digitale omzet van 1,2 miljard euro (+22 procent) tegenover 1,1 miljard (-3,3 procent) uit de krantenbusiness. In Duitsland is het eigenaar van titels als Bild en Die Welt.

CEO Mathias Döpfner is stellig in zijn ambitie om de uitgeverij de grootste voorloper in Europa te laten zijn. Alhoewel het medium papier altijd van fundamenteel belang is geweest, hecht Döpfner daar geen emotionele waarde aan. “Kranten moeten zich losmaken van papier. We willen papier niet op een protectionistische manier beschermen. Het gaat namelijk om de toekomst van de kwaliteitsjournalistiek. Of dat via online of print gaat, is secundair. Bovendien, internet is redactioneel en commercieel veel spannender dan print.”

Zijn bedrijven zijn met deze cijfers in staat de daad bij het woord te voegen. Operationeel en financieel heeft Axel Springer inmiddels een degelijke basis:

Met performance marketing en online classifieds is Axel Springer ook buiten Duitsland actief.

Komend jaar wil Döpfner verscheidene overnames plegen. Dat drukt het bedrijfsresultaat met naar schatting zo’n vijftig à zestig miljoen euro. “We willen gevestigde, winstgevende bedrijven overnemen maar kijken ook naar starters en groeiers die ons innovatietempo kunnen versnellen.”

Foto: Ben Feldman (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond