Deel dit artikel
-

Online kerstverkopen in de plus

De kerstverkopen in ons land vallen tegen, maar de grote online retailers merken vooralsnog weinig van de economische recessie. Nederland lijkt hetzelfde patroon te volgen als de VS, waar de kerstverkopen over het algemeen tegenvallen, maar de online verkopen blijven stijgen. Vooral luxe artikelen zijn in trek.

Volgens GfK bedroeg de omzet van de gezamenlijke supermarkten vorige week door het late begin van de kerstinkopen slechts 500 miljoen euro. Dat is 6,7 procent lager dan vorig jaar. De consument houdt zijn geld langer vast wegens de onzekere tijden, meent Gfk.

Bol.com merkt daarentegen maar weinig van de tegenvallende omzetten tijdens de feestdagen. Maandag 29 november was zelfs een recorddag met 120.000 bezoekers en meer dan 14.000 verkochte producten. Ook zit er een stijging in de omzet doordat duurdere producten worden aangeschaft. MP3-spelers blijken dit jaar het kerstcadeau bij uitstek. Ze lijken de digitale camera in populariteit voorbij te streven.

Bol.com meldt dat de omzet van eind oktober tot deze week ruim 11 miljoen euro bedraagt, een groei van 40 procent ten opzichte van 2003. Bol verwacht dit jaar af te sluiten met een totale omzet van EUR 50 miljoen. 2004 is het eerste jaar dat Bol met zwarte cijfers zal afsluiten, ondanks investeringen in productontwikkeling, de toevoeging van een afdeling met kleine elektronica en een nieuwe marketingcampagne met als thema ‘Lang leve luiheid’. Sinds de start in maart 1999 van Bol in Nederland zijn ruim zes miljoen bestellingen afgeleverd. Van de 3,4 miljoen online kopers in Nederland koopt ruim 1,3 miljoen ook bij Bol.

Ook Wehkamp heeft geen reden tot klagen. Tijdens de Wehkamp kortings4daagse van donderdag 25 tot en met en zondag 28 november werd op zondag 28 november een recordomzet op één dag geboekt van 2 miljoen euro aan bestellingen. Zo’n zeventig procent van deze bestedingen liep via internet. Vooral de duurdere artikelen uit de productgroepen elektronica, audio/video/dvd en huishoudelijke apparaten blijken in deze sinterklaasperiode favoriet. Volgens Wehkamp vertoonden de kerstverkopen een identiek patroon, hoewel met nog geen concrete cijfers had.

Ook de grootgrutters doen online goede zaken. Albert.nl, de internetwinkel van Albert Heijn, gaat om die reden sterk uitbreiden. Het assortiment wordt aangevuld met verse producten en met non-food, zoals dvd’s en boeken. Ook worden de bezorgtijden verruimd.

Positieve geluiden ook uit de rest van Europa en de VS. Volgens recente opgaven van Goldman Sachs, Nielsen/NetRatings en Harris Interactive zouden tijdens de feestdagen zo’n 16,7 miljard dollar zijn uitgegeven in de Verenigde Staten. Opvallend is het aandeel daarin van juwelen en luxe goederen.

Britse consumenten besteden met kerst zo’n 5,8 miljard pond, zo heeft de Interactive Media in Retail Group, de Britse Thuiswinkelorganisatie, berekend. Ook dat is een record, en een stijging van 64 procent ten opzicht van 2003. Online verkopen stijgen in Engeland zelfs 26 procent sneller dan verkopen in de reguliere winkelstraten.

De onlineverkopen in Europa zullen die van de VS evenaren of zelfs passeren, zo verwacht Forrester Research. Forrester kwam eerder uit op een voorspelling van 13 miljard euro tegen 13 miljard euro in de VS, iets lager dan de 16 miljard van Goldman Sachs, Nielsen/NetRatings en Harris Interactive.

Engeland is verantwoordelijk voor een derde van de Europese verkopen, direct gevolgd door Duitsland. Italië en Spanje delen met vier procent de derde plaats. Duitsland en Engeland zijn samen goed voor circa 40 miljoen online consumenten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond