Deel dit artikel
-

Online omzet New York Times koerst omlaag

Een deel van de New York Times Company heeft dermate last van dalende klik- en display prijzen dat de omzet daalt. Dat wordt nog gecompenseerd door stijgende reclameomzetten en meer betalende abonnees bij de internetkrant.

De New York Times Company publiceerde gisteren de financiële cijfers (PDF) over het vierde kwartaal en laat zelfs op digitaal front een ietwat wankel beeld zien. De vraag- en antwoordsite About.com zag de omzet namelijk met 4,9 procent dalen tot 95,7 miljoen dollar.

Sites als About.com of concurrenten als Mahalo en Demand Media horen steeds meer verkeer en daarmee omzet te verwerken, maar de financiële realiteit blijkt nu anders uit te wijzen. De tarieven die adverteerders betalen bij About.com staan onder druk.

Daar staat bij de New York Times Company tegenover, dat de digitale verkopen bij kranten als NY Times, International Herald Tribune en Boston Globe toenamen. De reclameomzet steeg daar met 5,3 procent tot 71,1 miljoen dollar. Dat komt vooral door meer display advertising door Amerikaanse adverteerders en, meer specifiek, retailers.

De daling bij About.com zorgt er niettemin voor dat de digitale jaaromzet voor 2011 met 0,8 procent afnam tot 339 miljoen dollar.

Het aantal digitale krantenabonnees, mensen die wel betalen maar geen papier ontvangen, steeg (vergeleken met het derde kwartaal) met twintig procent tot 406.000. De uitgeverij verwacht dat die groei komend jaar aanhoudt.

Over heel 2011 boekte de New York Times Company een omzetdaling van 2,9 procent tot 2,2 miljard dollar.

Netto onder de streep kleurt het resultaat rood, met een verlies van veertig miljoen dollar. In 2010 was dat nog een winst van 108 miljoen.

Foto: thebittenword (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond