Deel dit artikel
-

Online prijzen in Engeland stijgen sterk, situatie Nederland onduidelijk

Prijzen bij Engelse e-tailers zijn in een jaar tijd met gemiddeld 5,3 procent gestegen. In sommige gevallen is sprake van tweemaal de inflatie. Dit zegt Centrica Financial Services . Engelse webwinkels verhogen de prijzen ook aanzienlijk meer dan de fysieke winkels. Of deze ontwikkeling zich ook in Nederland voordoet is onduidelijk, branchevereniging Thuiswinkel.org had er geen inzicht in, e-tailers ontkennen prijzen te verhogen.

Financiële dienstverlener Centrica publiceert maandelijks de Goldfish e-tail index , vernoemd naar de gelijknamige creditcard afdeling van het bedrijf. De cijfers geven inzicht in de prijsontwikkeling bij webwinkels in Engeland, op basis van onderzoek bij honderdvijftig e-tailers naar vijftienhonderd producten.

Uit gisteren gepubliceerde cijfers blijkt dat in de periode september vorig jaar tot en met september dit jaar de prijzen gemiddeld 5,3 procent zijn gestegen. In bepaalde gevallen is de prijsstijging tweemaal zo hoog als de inflatie in Engeland. Een vergelijking met fysieke winkels is door Centrica niet gemaakt. De Retail Price Index voor Engeland geeft aan dat de prijsverhoging gemiddeld 2,1 procent is. Online zouden de prijzen daarmee aanzienlijk sneller stijgen dan offline. Goldfish laat echter weten dat beide getallen niet helemaal met elkaar vergeleken kunnen worden, gezien de manier waarop de data is vergaard.

Met name online supermarkten verhoogden de prijzen, aldus de onderzoekers. Kosten van levensmiddelen stegen gemiddeld met 10,1 procent. Ook reizen werden online duurder, prijzen stegen 6,1 procent. Veelverkochte producten als boeken en CD's bleven met hun prijsstijging van 2,1 procent in lijn met de gemiddelde offline prijsstijging bij retailers.

De prijsstijgingen zijn een ontwikkeling van de afgelopen maanden, aldus Goldfish. De retailers hebben de strategie om met lage prijzen klanten te winnen ingeruild voor meer klantenservice. David Cooper, business development director bij Goldfish: "Gedurende de e-tail boom van de afgelopen jaren zochten e-tailers naar klanten door sterk onder de prijs van fysieke winkels te gaan verkopen. Ze hebben zich nu gerealiseerd dat dit geen strategie voor de lange termijn kon zijn en dat er met het oog op de lange termijn meer aandacht besteed moet worden aan klantenservice. De hogere kosten op de sites zijn daarvan het gevolg."

In Nederland is geen onderzoek voorhanden over prijsontwikkeling bij webwinkels, aldus branchevereniging Thuiswinkel.org. De belangenbehartiger van verkopers op afstand, waaronder e-tailers, zegt ook zelf geen indruk te hebben hoe zich dit in Nederland het afgelopen jaar heeft ontwikkeld. Zowel Wehkamp, Bol.com als Thuisservice van Albert Heijn laten weten dat de prijzen niet zijn verhoogd (los van inflatie).

"We hanteren geen afzonderlijk prijsbeleid voor internet, prijzen zijn gelijk met die in de catalogus. De stijging van de prijs ligt in lijn met de inflatie", zegt commercieel manager internet Oscar Diele van Wehkamp. Daniël Ropers, algemeen directeur Bol Nederland: "Het doel met onze prijsstelling is nog precies zoals in het begin, dat wil zeggen dat we enkele guldens onder de winkelprijs willen verkopen. Dat houden we nog vast. Het verbaast me niet dat prijzen in Engeland zijn gestegen. Twee jaar geleden was het een belangrijke reden om online te kopen, maar inmiddels is het minder belangrijk voor kopers dan keuze uit een ruim aanbod en een vertrouwenwekkende leverancier." Een woordvoerster van Albert Heijn laat weten dat de prijzen van de online bezorgdienst Thuisservice "niet zijn verhoogd de afgelopen tijd".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond