Deel dit artikel
-

Online reclame groeit 20 procent

De netto-omzet aan online reclame in Nederland is in de eerste drie kwartalen van vorig jaar met 20 procent gestegen. Er werd 27,1 miljoen euro omgezet. Dit zegt het IAB samen met twaalf grote exploitanten voor online reclame in Nederland.

De twaalf partijen die informatie hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse, IDG en Wegener Multimedia. Het twaalftal vertegenwoordigt de omzet van ruim 200 websites in Nederland, aldus het Interactive Advertising Bureau (IAB).

In de eerste drie kwartalen van 2002 was de netto-omzet 22,2 miljoen euro, een bedrag dat in dezelfde periode vorig jaar steeg tot 27,1 miljoen euro (groei van 20 procent). In het derde kwartaal werd 9,1 miljoen euro omzet behaald. IAB Nederland directeur Igor Beuker: "Twintig procent stijging is meer dan goed, wetende dat het vierde en beste kwartaal nog gerapporteerd moet worden".

De verdeling van de omzet is als volgt: banners en skyscrapers 53 procent; content integratie 18 procent; pop-ups, rich-media en interstitials 14 procent; sponsoring 12 procent; zoekmachinemarketing 2 procent; e-mailmarketing 1 procent. Eerder al gaf Beuker tegenover Emerce al aan dat hij weinig begrip had voor partijen die weinig geneigd zijn mee te werken aan het onderzoek naar de omzet. Nu herhaalt hij zijn oproep. Beuker: "Enkele e-mail en zoekmachine partijen leveren nog geen data aan en ontstaat hier automatisch een scheef beeld. Het wordt dus tijd dat ook deze partijen het belang hiervan op korte termijn gaan inzien en hun data gaan aanleveren."

Dit jaar start het IAB ook met het inventariseren van de bruto-bestedingen aan online reclame, het wil daarmee "het interactieve deel in de totale media-mix in kaart brengen". Tevens maakte het deze week bekend dat het een samenwerking start met Interview-NSS voor het voeren van onderzoek naar de mediaconsumptie in Nederland. Er wordt bekeken in welke mate Nederlanders gebruik maken van onder meer televisie, radio, tijdschriften en internet. Momenteel werkt de Stichting Internet Reclame (STIR) aan een kwalitatief onderzoek naar internetgebruik van Nederlanders, waarbij onder meer gekeken wordt naar welke sites Nederlanders bezoeken.

Deel dit bericht

1 Reactie

onbelangrijk

goed nieuws, mooie cijfers!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond