Deel dit artikel
-

Online reclamebestedingen wederom gegroeid in de VS

Voor het tweede achtereenvolgende kwartaal zijn de online reclamebestedingen gegroeid in de VS . In het eerste kwartaal van 2003 werd er voor 1,692 miljard dollar geadverteerd. Dat is 7 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2002 en 11 procent meer dan in eerste kwartaal van 2002. De cijfers zijn bekendgemaakt door het IAB.

Het IAB verrichtte samen met PricewaterhouseCoopers een voorlopig peiling onder de 15 grootste verkopers van online reclame in de VS. De cijfers zijn vervolgens geëxtrapoleerd naar de gehele markt. Medio september worden de definitieve kwartaalcijfers verwacht.

Volgens het IAB is het al twee jaar niet meer voorgekomen dat er in twee opeenvolgende kwartalen groei werd genoteerd.

Onduidelijk is welke bestedingen precies in deze cijfers zijn opgenomen. Waarschijnlijk dragen de omzetten in betaalde zoekresultaten in belangrijke mate bij aan de positieve cijfers.

Greg Stuart, CEO van het IAB, verklaart de groei uit het feit dat de consument in grote getalen op internet rondzwermt, en dat de advertentiedollars daar achteraan komen. Volgens Tom Hyland van PricewaterhouseCoopers is de groei niet incidenteel. Hyland zegt dat adverteerders steeds beter data over hun bestedingen kunnen analyseren en noemt dat een belangrijke factor in de groei.

De top jaaromzet van 8,23 miljard dollar die in 2000 in de VS werd geboekt, is echter nog ver weg. Onderzoeksbureau eMarketer voorspelde in december 2002 dat er in 2003 voor 6,7 miljard dollar omgezet zou worden. eMarketer baseert zich hoofdzakelijk op gegevens van het IAB. Pas in 2005 zou er weer meer dan 8 miljard omgaan in online advertising, aldus eMarketer. Het onderzoeksbureau meende verder dat in 2003 het groeipercentage voor online bestedingen op 6,3 procent zou komen, tegen 4,7 procent voor de groei in totale mediabestedingen.

IAB Nederland doet in samenwerking met BBC de Mediabank onderzoek naar bestedingen in Nederland. Deze komen naar verwachting in september naar buiten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond