Deel dit artikel
-

Online toegangskaarten thuis printen

Global Ticket Systems, dochteronderneming van Global Rangers te Amsterdam, start in de zomer van dit jaar met een service waarbij de consument vanaf het Internet zijn toegangskaarten kan printen voor een bezoek aan bioscoop, concert of voetbalwedstrijd. Olivier Cosijn, mede-directeur van Global Rangers, verwacht de komende twee jaar wereldwijd miljoenen kaarten te verkopen en streeft naar marktleiderschap op de Europese en Aziatische markt.

Via het web wordt een unieke barcode met het betaalde ticket verstuurd. In de barcode zit informatie besloten als welke plaats de consument heeft gereserveerd, naar welke voorstelling hij gaat, op welke datum etcetera. "De zwart-wit geprinte kaartjes zijn kopieerbaar, maar door de unieke code kun je ze maar één keer gebruiken. De code wordt gescand bij de ingang. Verkopen van kopieën heeft dan ook geen zin", legt Cosijn uit. Naast de eigen barcode kan op een kaartje bijvoorbeeld een routebeschrijving staan, een code voor de parkeerplaats, een korting op een diner, een aantal sponsoren en een afbeelding van de voorstelling. Global Rangers laat deelnemende partijen vrij hier invulling aan te geven.

De voordelen voor de consument zijn velerlei. Hij beschikt onmiddellijk over tickets, hoeft niet meer lang in de rij te staan om kaartjes te kopen of tickets af te halen, hoeft geen extra verzendkosten te betalen en heeft snellere toegang tot het evenement. De prijs van een zelf te printen internetticket ligt ongeveer 2 gulden boven de kassaprijs. Heel wat lager dus dan de fee die je betaalt voor het laten toesturen van kaarten, om nog maar niet te spreken van de tijd die dat kost.

Global Rangers beperkt zich tot het leveren van de software waarmee deelnemende partijen barcodes kunnen genereren. Aanvankelijk is er dan ook geen eigen portal en loopt de service via sites van deelnemers als theaterbureaus en Nederlandse sportbonden. Voor promotie moeten deelnemende partijen zelf zorgdragen. "Voor ons is dat een voordeel, want via 8 à 9 grote partijen in een land kunnen we zo razendsnel de markt pakken", redeneert Cosijn.

Na een demosite op de afgelopen Cebit in Duitsland volgt eind mei een Nederlandse pilot in de Meerssen, een schouwburg in Hoofddorp. Het streven is daarin zo'n 200 kaarten te verkopen. Global Rangers is bezig sponsors te regelen voor deze proef. "Te denken valt aan grote partijen als banken, software en hardware leveranciers en kassa systemen op internet", aldus Cosijn. Namen wil hij in dit stadium nog niet noemen. Als de pilot slaagt, dan praat Global Rangers verder met geïnteresseerde partijen in Duitsland, de Verenigde Staten en Azië (Maleisië). In het buitenland zal worden gewerkt met joint ventures.

Over de verwachte omzet in Europa en Azië wil Cosijn zich nog niet uitlaten. Een schatting over de omzet in de Verenigde Staten ligt nog moeilijker, omdat daar tegelijkertijd meerdere partijen werken aan een dergelijk concept en Amerikanen nog altijd sneller enkele miljoenen investeren in internet dan Europeanen.

Tickets.com in de V.S. is een ander bedrijf dat onlangs aankondigde deze ticketservice te gaan verlenen. Dit bedrijf gaat nog een stapje verder: sinds kort kan de consument in Las Vegas zijn toegangskaarten uit geldautomaten halen. De klant bestelt zijn kaarten via de website van Tickets.com, identificatie geschiedt op basis van het creditcardnummer.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jelle Kropman

Het verhaal over het thuis uitprinten van kaartjes klinkt een goed idee maar volgens mij drijgt het een grote flop te worden. Natuurlijk is het mogelijk om kaartjes te printen en natuurlijk is het mogelijk om een barcode en sponsors op een kaartje te zetten. Maar een combinatie levert al gauw veel moeilijkheden op. Ooit al eens iets geprint met een Matrix printer? Waarschijnlijk niet maar er zijn veel mensen met zo'n printer of een ander soort printer die niet al te best kwaliteit heeft. Hoe moet zo'n barcode-apparaat dan eigenlijk die code lezen? Stel je voor dat zo'n uitgerint kaartje nat word onderweg! Je zult het kaartje dus minimaal 2x uit moeten printen! Een 2e probleem zijn de hackers. Als het zo makkelijk is om iedereen die een kaartje bestelt op de website direct een eigen "unieke" barcode te geven houd het dus in dat er een vrij logisch "ritme" inzit die een beetje hacker zo gekraakt heeft.U zult maar bij de kassa staan en je word geweigerd omdat een hacker toevallig uw code heeft gekraakt! U word bovendien beschuldigd wegens poging to fraude! Dan sta je ook mooi te kijken ! Eigenlijk moet men persoonsgegevens op het kaartje afdrukken. en die koppelen aan een uniek nummer in de database. Als je dan bij de kassa staat moet je je kunnen legitimeren met een geldig legitimatie bewijs. Ze controleren uw gegevens dan in de database die snel zijn te vinden dankzij dat nummer. Hierdoor krijg je een veel veiliger systeem dat bijna onkraakbaar is tenzij de betaling via internet gekraakt word of er word een nagemaaakt paspoort gebruikt met het kaartje van iemand anders. Jelle Kropman

Chanel

Ik denk dat het wel een goed idee is, lekker makkelijk thuis je kaartjes uitprinten. Hoef je ook niet meer lang in de rij te staan.

Udo Gundlach

Veel succes

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond