Online voor het eerst groter dan televisie in Europa

Adverteerders gaven in 2015 voor 36,2 miljard euro uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13 procent. Online is voor het eerst groter dan televisie qua bestede mediabudgetten.

Nederland is met 1,6 miljard euro de nummer vijf markt binnen de EU. De nummers een en twee, Engeland (11,8 miljard euro) en Duitsland (5,8 miljard), zijn samen goed voor ongeveer de helft van alle netto Europese mediabestedingen.

Dit blijkt uit de cijfers die Daniel Knapp van onderzoeksbureau IHS gisteren presenteerde tijdens het Interact-congres dat nu gaande is in Lissabon. Hij rekende zijn publiek voor dat de online reclamemarkt met 36 miljard euro groter is dan de Europese tv-markt, waar vorig jaar 33 miljard in omging.

Het IAB Europe AdEx Benchmark-onderzoek splitst de cijfers op in drieën:

  • Display – 13,9 miljard euro (+17,4%)
  • Search – 16,9 miljard euro (+12,6%)
  • Classifieds & Directories – 5,4 miljard

Op de grootste online markt Engeland werd in 2015 meer dan de helft van alle digitale budgetten besteed bij mobiele kanalen, apps en sites.

Gekeken naar de media- en reclameformaten laten Mobiel en video de grootste groei zien. Mobiele display is goed voor 3,5 miljard euro, of 25,4 procent van de display-uitgaven. Video is goed voor 16,7 procent van de displaybestedingen: 2,3 miljard euro.

Eleni Marouli, die met Knapp op het podium stond, signaleert: “Opkomende maar ook volwassen markten laten sterke groeicijfers zien. Daaruit blijkt dat innovatie in formaten, data en targetingtechnieken effect sorteren voor performance- en merkadverteerders.”

Foto: damon jah (cc)

3 Reacties

Besteedde moet zijn bestede.

Au, ik zie het. Doet zeer aan m’n ogen als luisteren naar tandenknarsen … Ik pas het direct aan. Bedankt Ron.

Zijn die bedragen wel exact? Want die getalen zijn nog 100% zeker toch?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug