Deel dit artikel
-

Oost-Europese e-commerce explodeert

De Oost-Europese e-commercemarkt groeit met 35,7 procent relatief het snelste van Europa. De omzet van 2013 wordt geschat op 19,3 miljard euro. Tot nu toe winkelen slechts 27 van de 106 miljoen internetgebruikers online, zo blijkt uit het nieuwste Eastern Europe B2C E-Commerce Report van de Europese koepelorganisatie voor webwinkels.

De regio bestaat uit Rusland, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije, Albanië, Moldavië, Belarus, Bosnië & Herzegovina, Montenegro, FYR Macedonië en Servië. Oekraïne laat de sterkste groei zien, en Roemenië kent de hoogste internetpenetratie van 54 procent de hoogste internetpenetratie (pdf).

Rusland, ook wel de slapende reus genoemd, steekt nu al met kop en schouders boven de andere landen van deze regio uit. De grote online populatie van 68 miljoen internetgebruikers en twintig miljoen online kopers genereert het leeuwendeel (78,5 procent) van de totale Oost-Europese e-commercemarkt. Oekraïne neemt de tweede positie in met een totale omzet van 1,25 miljard, gevolgd door Roemenië met een online omzet van 0,8 miljard. De Russen gaven in 2012 gemiddeld 515 online uit, de Oekraïners 510 en de Roemenen 400.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jeroen Bos

Vele buitenlandse bedrijven landen in NL maar nog zo weinigen richten zich op dit soort groeimarkten. Met veel oost EU mensen in NL kun je relatief simpel die markt bedienen. Kennis van markt, taal etc. is dus al voor handen. Helaas is het voor veel partijen een technisch gevecht om dit goed en snel in te richten.

Marcel (WebshopAdvies)

@Jeroen
Eens – Er zit echter wel een groot verschil tussen de landen. Zo is Polen heel wat anders dan Rusland.

Zeker EU landen zijn eenvoudig te bedienen. Om in niet EU landen als Rusland te ondernemen is echter een stuk moeilijker…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond