Deel dit artikel
-

OPTA neemt telemarketingklachten aan via site

Nederlanders die klachten hebben over telemarketing kunnen voortaan hun klacht via de site ConsuWijzer rechtstreeks indienen bij de OPTA. De OPTA gaat op basis van klachten die via de site binnenkomen de regels voor telemarketing strenger handhaven.

Voorzitter Chris Fonteijn van de OPTA, het overheidsorgaan dat toezicht houdt op de telecommunicatie- en postmarkt, kondigde eerder dit jaar aan de uitwassen van telemarketing te willen bestrijden. “Wij hebben klachten van consumenten nodig om te kunnen kijken hoe groot de irritatie is,” zegt hij. “Met de ConsuWijzer kunnen we direct klachten van consumenten aannemen. Andersom weet de consument ook sneller waar hij terechtkan met zijn klacht,” aldus Fonteijn.

De OPTA concentreert zich op de meest dringende overtredingen. Het orgaan kan boetes tot maximaal 450.000 euro opleggen.

Veel telemarketingbedrijven voldoen niet aan de wettelijke eisen, schrijft de OPTA. Zo houden bedrijven zich vaak niet aan het zogenaamde ‘opt-out’ regime. Opt-out betekent dat organisaties wél ongevraagd Nederlanders telefonisch mogen benaderen, maar dat de gebelde tijdens een telefoongesprek altijd actief de mogelijkheid moet worden geboden aan te geven dat hij of zij wenst niet meer door de betrokken organisatie te worden gebeld. De telemarketeer moet deze wens zonder uitzondering registreren en naleven.

ConsuWijzer is een informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is een samenwerking tussen drie toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de OPTA. Tot nu toe gaf de site, die pas afgelopen maand officieel is gelanceerd, alleen informatie aan consumenten. Nu is daar ook een klachtfunctie aan toegevoegd.

De OPTA biedt Nederlanders via een andere site, namelijk spamklacht.nl, de mogelijkheid om klachten over spam in te dienen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Doornbos

Bij diverse instanties heb ik geklaagd over de hufterige manier van doen van UPC. De jongste aanvaring betreft de brief dd. 20 december 2006 waarin doodleuk gest wordt dat per 1 januari 2007, 10 dagen voor de ingangsdatum, drie maanden vooruit betaald moet worden voor geleverde diensten. Er is dus niets geleverd per 1-1-07.Er is geen keuze mogelijkheid om per maand te betalen. Kan en mag dit zo maar? AOW-erskunnen dat niet opbrengen en raken in moeilijkheden!!!

A.G.J. Braam - A.G.J. Braam

Op mijn laatste factuur van KPN vaste telefonie stond een nummer waarbij nog steeds 90 eurocent per minuut gerekend wordt. Het telefoonnummer wat dit betreft is 00319001001822. dit is op 08 dec 2017 gebeurt om 13:36 en betreft een gesprekstijd van 00:02:31 waarbij 2,33 wordt berekent.

Dit is naar mijn idee niet juist. Als ik KPN bel zijn ze hiervan niet op de hoogte terwijl dit al vanaf 1 juli 2017 via Europese regelgeving geregeld is.
Wat kan je hieraan doen? Gaarne antwoord hierop.

R Cats

In maart 2021, in de avond, heb ik een rit gemaakt van Badhoevedorp naar Hoofddorp. Thuis gekomen kwam ik er achter dat ik mijn mobiel kwijt was. Het kon niet anders dan dat ik mijn mobiel in hun taxi ben verloren. Ik heb daarop Uber daarover geinformeerd, maar ik kreeg geen reactie. Ik heb ook op het antwoord apparaat van de chauffeur, waarvan er een link was op de factuur, ingesproken. Niks geen reactie van deze man. Ik heb uber nu diverse keren gezegd geen berichten per e-mail van hen te willen ontvangen, maar ze blijven maar doorgaan, ondanks dat ik heb gezegd dat ik ze zou aanmelden bij de OPTA, waardoor ze een boete riskeren van E 60.000. Ik ben het nu zat met deze boeven en ga ze nu aanmelden.
Mijn mobiel is natuurlijk al door deze chauffeur verhandeld op de zwarte markt, WAT EEN ORDINAIRE DIEF!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond