Deel dit artikel
-

Orbitz daalt op dag van beursgang

Online reisbureau Orbitz maakte gisteren zijn langverwachte beursgang en wist daarmee 316 miljoen dollar nieuw kapitaal aan te trekken. De koers van het aandeel daalde echter op de eerste dag met ruim 4 procent.

Orbitz is drie jaar geleden opgezet door de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen American, Contintental, Delta en Northwest Airlines. Winst maakt het bedrijf nog niet, hoewel de prestaties in de eerste negen maanden van dit jaar zijn verbeterd. Orbitz leed een nettoverlies van 1,4 miljoen dollar op een omzet van 172,1 miljoen dollar. In dezelfde periode in 2002 leed het nog een nettoverlies van 21,7 miljoen dollar op een omzet van 124 miljoen dollar.

De meest aansprekende tech-IPO dit jaar was tot op heden die van PayPal, dat een betaalsysteem exploiteert waarbij gebruik wordt gemaakt van e-mail. In februari wist PayPal 70,2 miljoen dollar nieuw kapitaal aan te trekken. Het bedrijf is inmiddels overgenomen door eBay, dat in juli 1,5 miljard dollar in aandelen betaalden. Beleggers kregen een premie van 18 procent op de slotkoers van 60,55 dollar die Paypal toen noteerde, wat al een stevige toename was ten opzichte van de 13 dollar per aandeel waarvoor het bedrijf in februari naar de beurs was gegaan. Tot de beursgang noteerde PayPal nog rode cijfers, maar tijdens de overname door eBay werd bekend dat het inmiddels winst maakt.

Naast die van Paypal zijn er dit jaar nog negen IPO's geweest, onder meer van Netgear (netwerkapparatuur) en iPass (technologie voor creditcardtransacties). Netgear steeg sinds de beursgang met 26,4 procent in waarde en iPass met 33,4 procent. Opvallend is dat alle tech-bedrijven die dit jaar naar de beurs gingen een introductieprijs kregen die hoger lag dan de vooraf opgegeven indicatie. Vooraf werd een introductieprijs van tussen de 9 en 11 dollar aangegeven voor iPass, met een introductieprijs van 14 dollar zette het vervolgens – naar verhouding – het hoogst in van alle bedrijven.

Ook Orbitz ging voor een hogere prijs per aandeel naar de beurs dan vooraf gedacht. Aanvankelijk werd gedacht dat het aandeel tussen de 22 en 24 dollar per stuk zou kosten, bij de beursgang bleek Orbitz (samen met de banken) de introductieprijs op 26 dollar te hebben gezet, waarmee het bedrijf een beurswaarde vertegenwoordigt van 1 miljard dollar. Beleggers deden het aandeel op de eerste dag stijgen tot 30,75 dollar om daarna weg te zakken tot 24,90, wat 4,2 procent lager ligt dan de introductieprijs. Nabeurs herstelde het aandeel zich licht tot een verlies van 3,9 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond