Orderpick robot heeft een goed paar ogen, maar staat nog in de kinderschoenen

Bedrijven die hopen dat robots binnenkort al hun pakketjes gaan inpakken moeten nog even geduld hebben. “De mens is voorlopig sneller en flexibeler”, vertelde Herbert ten Have van het Delftse Fizyr gisteren op E-commerce Live.

De spinoff van TU Delft heette vorig jaar nog Delft Robotics, maar gaat nu door het leven als Fizyr. Nog altijd is het bedrijf een ontwikkelaar van industriële robotica-integraties en geavanceerde deep learning-software.

Met het herkennen van uiteenlopende pakketjes is Fizyr ver gevorderd, zo bleek gisteren uit diverse video’s. Op de elektronicabeurs CES in Las Vegas in januari konden bezoekers bijvoorbeeld een willekeurig object onder een camera leggen. Het 3D machine vision systeem van de Delftenaren bepaalde vervolgens de beste oppaklocatie van het product.

Via machine learning traint Fizyr aan de hand van foto’s robots hoe zij een voorwerp moeten oppakken zonder hem weer te laten vallen. De meeste pakketjes worden via vacuümtechnologie ‘opgezogen’ en elders geplaatst. De systemen van Fizyr herkennen zelfs hoeken van niet opgevouwen dekens.

Op de Amazon Picking Challenge voor industriële automatisering won het team al eens twee wedstrijden voor picking en stowing.

De systemen kunnen echter ook feilloos het aantal bloemen en knoppen bij vlinderorchideeën tellen. Aan de hand hiervan worden de beste exemplaren voor de verkoop geselecteerd.

Robots worden bij e-fulfillment al volop ingezet. Een goed voorbeeld zijn de robots bij Active Ants in Nieuwegein. Kleine robots rijden daar over een vloer van bakken die met de meest uiteenlopende artikelen zijn gevuld. Bij bestellingen worden de gezochte artikelen opgehaald, maar nog nog grotendeels met de hand ingepakt.

Zeker bij een grote verscheidenheid van artikelen wordt de verwerking al gauw complex. Ook het optillen van reeds verpakte artikelen is niet zonder risico. Kleine doosjes kunnen snel worden verplaatst, maar bij grotere dozen kan de inhoud verschuiven. Dat maakt dat de robot de mens bij orderpicking nog niet volledig kan vervangen.

Het team van Fizyr heeft zijn robot bij Active Ants weten te koppelen aan het interne ERP-systeem. Het bedrijf verwacht dat al een significant deel van de orders door robots kan worden overgenomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug