Deel dit artikel
-

Otto worstelt met omzetgroei buiten Duitsland

De opbrengsten van ’s werelds op een na grootste postordergigant, Otto, gingen ondanks de economische omstandigheden met 1,5 procent omhoog naar 10,1 miljard euro. Hierbij was meer dan de helft afkomstig uit Duitsland. Daarbuiten zag het Duitse concern de activiteiten uit e-commerce dalen.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van Otto Group.

De opbrengsten uit e-commerce activiteiten van de Duitse postordergigant Otto groeiende het afgelopen jaar met 22 procent naar 3,28 miljoen euro. Er wordt per dag gemiddeld voor 10 miljoen euro verkocht via een van de 50 online platforms van het concern.

De 50 online platforms, de webwinkels waarmee Otto de waar aan de consument verkoopt, is verantwoordelijk voor 36 procent van de opbrengsten.

Buiten het eigen land gaat het minder goed. De opbrengsten buiten Duitsland liepen terug met 4,9 procent naar 4,3 miljard euro’s. In Europa zag otto hier een daling van 5,7 procent naar 3,1 miljard euro. In Noord-Amerika liepen de opbrengsten terug met 2,2 procent en Azië deed het niet veel beter met een daling van 4,9 procent.

Ook het Franse 3 Suisses Inernational Group, onderdeel van Otto Group, nam het verlies in economisch minder florissante tijden. Datzelfde gold voor Freemans Grattan Holdings in het Verenigd Koninkrijk die een derde van de opbrengsten zag verdwijnen. Crate and Barrel in de Verenigde Staten en Canada zag ook een daling in de opbrengsten.

Rusland daarentegen toonde een beter plaatje. Otto Group zag her de opbrengst groeien met 16 procent naar 183 miljoen euro. Dit is nog zonder de opbrengsten van Quelle.

Eind vorig jaar kocht Otto Group nog de resterende aandelen van Ruslands postorderaars Direct Catalog Service en Na Dom over. De Duitsers hebben tevens een belang in social shopping site KupiVIP.ru en namen de Russische restanten uit de boedel van Quelle over. Het lijkt ook de Russische markt, waar internetverkoop nog volop in ontwikkeling is, te willen veroveren.

Deel dit bericht

6 Reacties

Hans Smallegoor

Ik heb wel eens geprobeerd iets te bestellen bij de webwinkel van Otto Nederland maar na een aantal vruchteloze pogingen reken ik ze persoonlijk tot ??n van de slechtste online-aanbieders die er te vinden zijn…

Frans

Ik hoop toch echt dat Otto's E-commerce activiteiten 3,28 MILJARD Euro en niet 3,28 MILJOEN Euro bedragen!?

Arjan van Oosterhout

'Daarbuiten zag het Duitse concern de activiteiten uit e-commerce dalen', meldt het intro. Interessant, maar waar komt die info vandaan?

Jannemiek - Emerce

@Arjan, uit de jaarcijfers van Otto Group.

Arjan van Oosterhout

@Jannemiek: dus de totale groei van e-commerce voor de Otto Group was 22 procent, maar de E-COMMERCE groei buiten Duitsland belandde vorig jaar in de min? Ik vind het nergens terug.

Bolp

ik he geprobeerd bij otto-duitsl kleding te bestellen of via otto-ned. in bezit te krijgen.
Waarom? otto nederl gaan kledingsmt. tot 4-xl n duitsl. tot 8xl waarom otto ned. niks door wil sturen snap ik niet ik dacht 1-firma maar schijnbaar niet,
Dus conclusie slechte zaak voor zaken te doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond