Deel dit artikel
-

Overeenstemming banken en TPG over digitale facturen

Rabobank, ABN AMRO, ING Bank, Postbank en TPG Post zijn het eens geworden over de manier waarop digitale nota's en facturen via internetbankieren uitgewisseld, gepresenteerd en betaald kunnen worden. Hiermee moet het ontvangen en betalen van nota's en facturen een stuk eenvoudiger voor consumenten, de bedrijven en de banken. De nieuwe manier van factureren en betalen wordt in de loop van volgend jaar geïntroduceerd.

Rabobank en TPG bereikten in een eerder stadium al overeenstemming over digitaal factureren. Verwacht wordt dat andere banken zich ook zullen aansluiten bij de nieuwe standaard. TPG Post en in de toekomst ook andere bedrijven gaan namens de notaverzenders de digitale nota’s aanleveren bij de banken.

Een aantal grote bedrijven heeft reeds aangegeven met de nieuwe standaard te gaan werken. Dat zijn KPN, Eneco Energie, Agis Zorgverzekeringen, Sanoma Tijdschriften en Neckermann Shopping. Inmiddels maakt 63 procent van de Nederlandse huishoudens actief gebruik van internetbankieren. Uit recent marktonderzoek van InterviewNSS kwam volgens Rabobank al naar voren dat 77 procent van de Nederlandse internetters ook gebruik wil gaan maken van de digitale nota.

Betalen van de digitale nota vindt plaats binnen internetbankieren. Met de nieuwe dienst is het overtypen van acceptgiro’s door de klant niet meer nodig. Daarnaast kunnen klanten automatische incasso’s binnen de beveiligde omgeving van internetbankieren bekijken. Hierdoor krijgt de klant een volledig overzicht van al zijn facturen.

De digitale nota biedt  tevens een aantal voordelen voor bedrijven, omdat het administratieve afhandelingproces versneld en vereenvoudigd wordt. Bovendien bespaart het print- en verzendkosten. Het voordeel voor banken is dat het aantal papieren acceptgiro’s afneemt, waardoor het betalingsverkeer nog efficiënter wordt. De banken bieden de klanten steeds meer diensten via internetbankieren aan.

Deel dit bericht

11 Reacties

Hans

Is dit niet gewoon het oude concept Privver maar dan in een nieuw jasje? Zo ja, waarom zegt TPG dat dan gewoon niet. Wel slim om toch via een 'white label' strategie weer terug te komen.

Serge Fenenko

De nieuwe standaard voor de digitale nota is geen Privver in een nieuw jasje. Privver is een prima digitale brievenbus waar bedrijven hun nota's kunnen aanleveren. De digitale nota is veel meer dan de brievenbus op het internet. NotaBox (dit is de naam van de digitale nota bij Rabobank en TPG Post) werkt als volgt. Met NotaBox leveren bedrijven hun nota’s elektronisch af bij de digitale brievenbus van TPG Post (ex-Privver). Deze brievenbus is gekoppeld aan Rabo Internetbankieren. Consumenten bekijken hun nota’s in de NotaBox van Rabo Internetbankieren en betalen die met een paar muisklikken. Aanmelding voor de digitale notaontvangst door de consument vindt ook binnen Rabo Internetbankieren plaats.Kortom, wij hoeven niet meet naar een website van onze leverancier of Bill Service Provider om onze nota's te bekijken. De nota's komen in het internetbankieren binnen, dat door meer dan 5 mln. Nederlanders wordt gebruikt. En het betalen van de nota's binnen internetbankieren gaat sneller en gemakkelijker dan elders.

Joop

ik vraag me af waarom TPG ertussen zit, ik bankier nu toch electronisch ook zonder tussenkomst van TPG.

Frederik

@Hans: dit is inderdaad toepassing van Privver's backoffice als white label dienst. Voordeel als je van Internetbankieren de frontoffice maakt is echter dat het gemakkelijker is voor consumenten (geen extra inlognaam/ wachtwoord), dat het een meer logische plek is om te betalen, en dat de banken de marketing overnemen van TPG Post, dat een minder intieme klantrelatie heeft met de consument dan de bank.

Frederik

@ Joop: TPG zorgt ervoor dat de facturen van de bedrijven bij de banken terechtkomen. Als je zo'n intermediair niet zou hebben, dan zou elk bedrijf afzonderlijk met elke bank afspraken moeten maken over bestandsuitwisseling. Dus dan zou je 4 projecten binnen elk bedrijf moeten initieren om op alle vier de banken te kunnen worden aangesloten. En de banken zouden tientallen of honderden projecten moeten opstarten om al die bedrijven aan te sluiten.De banken hebben in 2000 eerst Interpay naar voren geschoven om de intermediair-rol op te pikken, maar dit is om de een of andere reden nooit van de grond gekomen (weet trouwens iemand waarom niet?). TPG lijkt een logische partij om dit te doen, want ze zijn (ondanks het feit dat het commercieel volgens mij nog steeds geen succes is) toch al jaren live met Privver.

Serge Fenenko

@ FrederikVolledig mee eens – een Bill Service Provider (bv. TPG) speelt een belangrijke rol in het Electronic Bill Presentment & Payment concept. De Bill Service Provider sluit bedrijven aan op het concept en leidt digitale nota's door naar het internetbankieren van de bank.In het NotaBox (EBPP) concept is de nota-uitwisseling tussen BSP en de bank gestandaardiseerd. NotaBox sluit ook naadloos op de manier waarop consumenten hun acceptgiro's binnen Internetbankieren betalen. Het enige wat je volgens mij nauwelijks kan standaardiseren is de manier waarop (grote) bedrijven hun nota's aan BSP (TPG) aanleveren. Dit stuk blijft de zaak van de BSP.

johan kosters

Opvallend is het uitblijven van andere initiatieven. Is TPG (via http://www.Cendris.nl ) de enige aanbieder of zijn er ook nog andere aanbieders? Hoe zit het met de andere grote spelers op de transactie (print)markt? Waar is Pink Roccade? Ik weet dat ook http://www.Bluem.nl inmiddels een eigen concept heeft en afspraken heeft gemaakt met een aantal banken. Benieuwd naar de ontwikkelingen en de acceptatie door de consument. Ik heb helaas geen Rabobank en bij de Postbank heb ik nog niks gezien. Een aardige website om op de hoogte te blijven is overigens http://www.documentwereld.nl

Hans

Waar blijft de digitale factuur?

Patrick

@Hans: Volgens een nieuwsbrief op de website van TPG gaat de Rabobank 'half januari' live, en ABN 'halverwege 2006'. De ING en Fortis worden niet genoemd.In deze nieuwsbrief staat ook een indrukwekkend aanvulling op het rijtje namen van merchants dat mee gaat doen; ook Essent, UPC, VGZ, Unive, de VPRO, Casema, etc.. Alle grote jongens zijn erbij, ik hoop dan ook dat dit een langer leven beschoren is dan Privver. Vreemd trouwens dat Interpolis en Robeco als zusterbedrijven van Rabo niet meedoen.  http://www.tpgpost.nl/business/post_versturen/partijenpost/digitalenota/downloads.jsp

E de Bruijn

Jammer dat de Rabo er voor gekozen heeft een dergelijk systeem te laten ontwikkelen (voor ongetwijfeld een hoop geld) dat er al lang was.Jammer ook dat de bedrijven die zich hebben aangesloten zich dus nu weer overgeven aan de Rabobank, terwijl er EBPP oplossingen zijn die bank onafhankelijk zijn.

janine

Hallo Eric, de discussie hiervoor niet gevolgd? Rabo heeft de backoffice van het TPG-systeem gebruikt, en de andere banken zullen dit ook gaan doen. Dus die andere banken gaan met TPG in zee, niet met Rabobank.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond