Deel dit artikel
-

Overgenomen HubHop wil snel uitbreiden

Nu KPN Telecom voor een bedrag van 1,5 miljoen euro een belang van zestig procent heeft genomen in wifi-aanbieder HubHop, wil het Amsterdamse bedrijf zo snel mogelijk uitbreiden. Dat zegt mede oprichter Boris Veldhuijzen van Zanten (ex V3 en Websilon).

'Wij hebben geen streefaantallen voor ogen,' zegt Veldhuijzen van Zanten. 'Maar we gaan nu wel flink investeren in het netwerk.' Hubhop blijft de exploitatie en werving van hotspots zelf verzorgen. KPN levert de infrastructuur via Xs4all. 'Daar deden we al zaken mee en met KPN hebben we nu ook meteen een GPRS aanbieder in huis gehaald.'

HubHop is momenteel nog de grootste Wi-Fi exploitant van Nederland, met 35 actieve hotspot locaties, en enkele tientallen locaties in aanleg, zoals het Nederlands Congres Centrum in Den Haag en de Beurs van Berlage in Amsterdam. Daarnaast is er een netwerk van vrijwilligers dat gewoon blijft bestaan.

Eerder werd Aervik Wireless , de Nederlandse aanbieder van draadloos internet via Wi-Fi hotspots, overgenomen door Swisscom Eurospot, een volle dochter van het Zwitserse telecombedrijf Swisscom. Ook Swisscom Eurospot wil zijn positie als pan-Europese aanbieder van breedband draadloos internet in hotels, conferentiecentra en luchthavens versterken.

Swisscom claimt het grootste publieke WLAN-netwerk in de Benelux te hebben. Het Zwitserse bedrijf, dat eerder dit jaar ook de Duitse Wi-Fi aanbieder WLAN AG en het pan-Europese Megabeam overnam, heeft inclusief Aervik nu meer dan 500 hotspots onder contract in diverse Europese landen, waaronder meer dan 70 in Nederland. Aervik heeft in Nederland tien hotspots actief en zegt contracten te hebben gesloten met nog eens 45 locaties, waaronder de regionale luchthavens van Rotterdam, Eindhoven en Maastricht, en vestigingen van bekende landelijke ketens zoals de Mercure/Accor hotels, de Van der Valk hotels en de Q8 tankstations.

In Duitsland gaan E-Plus en NetCheckIn (NCI) samenwerken bij de verwerving van publieke WLAN plekken. En de Franse GSM-aanbieder SFR heeft maandag een contract gesloten met Swisscom Eurospot voor het inrichten en leveren draadloze internettoegang aan hun klanten.

Publieke WLAN's worden in toenemende mate gezien als een belangrijke groeimarkt. Meer en meer mensen reizen met een laptop en willen onderweg contact houden met hun e-mail en bedrijfsbestanden. Wel verwachten alle huidige spelers dat de marges door toenemende concurrentie onder druk komen te staan. In de VS hebben verschillende marktpartijen hun tarieven al gehalveerd. Boris Veldhuijzen van Zanten (Hubhop) is daar niet zo bang voor. 'We zitten al op een acceptabel niveau en ik verwacht met twee grote wifi-leveranciers in Nederland ook niet zo snel nieuwe concurrenten.'

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost Becking

Goed nieuws, Goed te horen dat er een strategische investering wordt gedaan in een vernieuwend bedrijf.

Douwe Osinga

Een enorm jaren 2000 gevoel kwam over me heen toen ik dit artikel las. Ik vind het erg leuk voor HubHop en wens ze alle sterkte; ik heb het altijd een prachtig initiatief gevonden, maar het aardige van dit soort WiFi netwerken is juist dat het grass root initiatiefen zijn. Hoe gaat KPN hier aan verdienen? En hoe verhoudt zich dat tot hun 3G plannen?

Tijl

Waarom hernoemen ze het niet gelijk Greenpoint 2.0 bij KPN? De naam HubHop doet me ook wel wat denken de rare sprongen van die kikker. Ik zal toch niet de enige zijn die zo'n angstige flashback krijgt bij een combinatie van KPN en een "HotSpot " concept?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond