Deel dit artikel
-

Overture wordt Yahoo! Search Marketing in Europa

Online advertentiebedrijf Overture heet in Europa vanaf vandaag Yahoo! Search Marketing. De naamswijziging is een logisch gevolg van de overname van Overture door Yahoo! in 2003. Met de nieuwe naam hoopt het bedrijf een grotere doelgroep aan te spreken. “De naam Overture is bij kleinere en branchevreemde partijen nauwelijks bekend,” aldus Joost Hagesteijn, de Nederlandse country manager van Yahoo!.

In de Verenigde Staten wijzigde Overture de naam vorig jaar al in Yahoo! Search Marketing. De dochteronderneming van Yahoo! is gespecialiseerd in gesponsorde tekstadvertenties: het plaatsen van reclamelinks bij zoekresultaten en op inhoudelijk relevante pagina’s.

In Nederland groeide de omzet van Yahoo! Search Marketing afgelopen jaar met 155 procent, zo maakt het bedrijf vandaag bekend. De meeste groei werd gerealiseerd in de sectoren ‘Home & Garden’ (308%), ‘Food & Drink’ (271%) en ‘Education & Career’ (231%). Belangrijke ontwikkeling is volgens het bedrijf dat een steeds groter marktaandeel wordt gerealiseerd in samenwerking met Search Engine Marketing Bureaus (SEM’s) en traditionele mediabureaus.

“Eén van de voordelen van de naamswijziging is dat we zo een betere ingang krijgen bij kleinere media- en reclamebureaus en branchevreemde clubs,” legt Hagesteijn uit. Omdat Overture nooit aan echte marketing heeft gedaan in Nederland, kennen vooral mediabureaus die echt thuis zijn in de online markt volgens hem Overture goed; en de SEM’s, voor wie zoekmachinemarketing ‘core business’ is. “Yahoo! is een bekend consumentenmerk, daar kunnen we van profiteren.”

De naamswijziging sluit goed aan op de doelstelling van Yahoo! Search Marketing om dit jaar ook kleinere partijen in het partnernetwerk op te nemen. “In het begin hebben we ons echt gericht op grote partners als MSN. Dit jaar gaan we ons óók richten op andersoortige partners,” zegt Hagesteijn.

Overture is sinds 2003 actief in Nederland. In datzelfde jaar nam Yahoo! het bedrijf over voor een bedrag van 1,7 miljard dollar. In 1998 introduceerde Overture het principe van gesponsorde zoekresultaten, een systeem dat later door Google grote bekendheid heeft gekregen.

Deel dit bericht

8 Reacties

Marcel

Pikant detail: dan staat straks op de uitleg pagina van MSN Search onder het kopje : "Hoe kan ik adverteren op MSN Search?" MSN biedt in samenwerking met Yahoo Search Marketing u de mogelijkheid ……"Ben benieuwd hoe deze samenwerking uitgelegd gaat worden in Europa en de VS 🙂

gerard

Wedstrijdje! Zoek de spellings- en gramaticale fouten in het o-zo-leuke sprookje achter de banner die ze hebben draaien op Emerce: http://www.ysm-story.co.uk/nl/

Jungsonn

Prima alternatief voor Google AdWords is al gebleken, goedkoper en duidelijker voor de afnemer. Ik verwacht dat ze hoog zullen scoren en een enorm marktaandeel zullen verwerven. Als er aandelen liggen: kopen die handel. Voor de rest vind ik de de naam Yahoo eigenlijk niet meer kunnen anno 2006, maar leg dat die Amerikanen maar is uit.

Bas

Marcel, ik begrijp je reactie niet helemaal. MSN biedt al jaren de mogelijkheid op haar search engine te adverteren via Overture (en sinds 2003 dus eigenlijk al via Yahoo).  Yahoo partnerde vroeger bijvoorbeeld met Google voor de levering van resultaten voor haar zoekmachine. MSN doet nu precies hetzelfde met de gesponsorde resulaten van Overture/Yahoo. Dit soort partnerships zijn heel normaal in die business. Dus hoezo benieuwd hoe ze dit uit gaan leggen?

Jan

@Bas Wat Marcel bedoelt: hoe lang duurt het voordat MSN gewoon zelf de verkoop ter hand neemt ipv dit uit te besteden aan Yahoo! (de concurrent) Ik denk dat het introduceren van het MSN Adcenter al een eerste stap die kant op is. @Jungsonn: ik maak al jaren gebruik van Adwords en dit systeem ontwikkelt zich behoorlijk goed. Het overture systeem werkt minder prettig maar goed het is waar je voorkeur ligt. Is het trouwens niet een en/en? Google bereikt 90% van de markt de overigen, waaronder Yahoo!, pakken de rest. Wil je je dan beperken tot die 10%? En tja, what's in a name. Coca-Cola bestaat al meer dan 100 jaar, kan die naam eigenlijk ook niet meer? Een loze opmerking.

Jungsonn

@Jan Ik vind de kwaliteit niet goed van AdSense mede door de manier waarop Google omgaat met het plaatsen van de "ads" in verschillende netwerken.Overture is voor mij toch wel iets specifieker en beter gericht.Ook is overture (nog wel) beter beschermd tegen fraude. Bij Google ads zie ik tegenwoordig al veel rommel klikgedrag die geforceerd zijn door site eigenaren. Dat noem ik niet adverteren maar doelgerichte klik inkomsten voor wie er zijn centjes aan verdiend. Trouwens, ik las laatst in het NRC dat Google bijna "afhankelijk" is geworden van de advertentie inkomsten, als hier concurentie ontstaat zal Google een flinke klap kunnen krijgen. Als ik aandelen had in Google zou ik die erg scherp in de gaten houden want ik zie daar al wat haarscheurtjes ontstaan

Jan

@Jungsonn Adwords of Adsense? Zijn toch 2 verschillende zaken.Ik had het over Adwords.

Jungsonn

Kijk aan: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1161030 sta ik in iedergeval niet alleen in mijn mening over fraude via Google. Zeg nu zelf, het is toch logisch als men ergens geld kan verdienen, dat dat onderhevig is aan fraude?  Dat bedoel ik met slechte kwaliteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond