Deel dit artikel
-

‘Paperclip’ blijft gewoon van de NCRV

De NCRV mag gewoon internetproducten onder de noemer Paperclip blijven maken en het merk blijven voeren. De Stichting Paperclip had bij de rechter een verbod geëist.

De NCRV verzorgde al sinds de jaren tachtig een op jongeren gericht radioprogramma genaamd ‘Paperclip Radio’, gevolgd door het televisieprogramma ‘Paperclip TV’. Ook gaf de omroep ooit een magazine uit onder de naam ‘Paperclip Magazine’.

Medio 2010 heeft de omroep besloten om een online magazine te introduceren. Met de naam ‘Paperclip’ dacht men de doelgroep van dertigers en veertigers aan te kunnen spreken, bij wie de naam Paperclip doet denken aan het radio- en televisieprogramma uit hun jeugd. Het creatieve idee achter de keuze voor de naam Paperclip is dat het een magazine (‘paper’) is dat wordt geïllustreerd met film- en geluidsfragmenten (‘clip’).

Bezoekers die zich hebben aangemeld voor het NCRV Paperclip Magazine ontvangen per e-mail een link naar de nieuwste editie. Daarnaast kan NCRV Paperclip worden bekeken op mobiele apparaten via de op iTunes (gratis) verkrijgbare NCRV Paperclip-app.

Voor de zekerheid liet de NCRV in februari 2011 de naam inschrijven als Benelux woordmerk, maar dat was tegen het zere been van de Stichting Paperclip, die sinds 2009 jaarlijks dance events (outdoor) en clubfeesten (indoor) organiseert, voornamelijk in Eersel en omgeving. De Stichting beheert een website, waar informatie te vinden is over de evenementen. Daarnaast maakt de Stichting op haar website beeld- en geluidsfragmenten openbaar.

Op 2 november 2011 heeft de Stichting NCRV gesommeerd om het gebruik van het merk Paperclip voor het overbrengen en weergeven van beeld en geluid via internet te staken. Daarop heeft de NCRV de naam van het online magazine veranderd in NCRV Paperclip en haar domeinnaam gewijzigd van www.paperclipmagazine.nl in www.ncrvpaperclip.nl.

De voorzieningenrechter in Den Haag heeft de vordering van de stichting echter afgewezen. Die zag niet hoe het publiek kan denken dat tussen de stichting en de NCRV een economische band bestaat. Bovendien kan het merk Paperclip toch al geen groot onderscheidend vermogen worden toegedicht.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel van Langen

Het artikel had ook kunnen heten: Claimcultuur definitief doorgedrongen in Nederland. De betere betaalbaarheid van advocaten, rechtsbijstandsverzekeringen, vakbonden en claimgedrag van grote organisaties, hebben ervoor gezorgd dat een trip naar de rechter eenvoudiger is geworden dan rustig nadenken of onderling overleg. Jammer hoor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond