Deel dit artikel
-

Partijen zwijgen over verkoopaantallen i-mode

update Ruim een week na de lancering van i-mode zwijgen de meeste partijen over de verkoopaantallen. Toch lijkt het erop dat de consument afwacht, wat blijkt uit opgaves van BelCompany en The Phone House. BelCompany liet in eerste instantie weten meer dan vijfhonderd toestellen te hebben verkocht, concurrent The Phone House spreekt over ongeveer vierhonderd verkochte toestellen.

BelCompany , dat 110 winkels in Nederland heeft, liet aanvankelijk weten in totaal "iets meer dan vijfhonderd" toestellen te hebben verkocht. Een woordvoerder noemde dat boven verwachting. In tweede instantie meldde het bedrijf al meer dan duizend toestellen te hebben verkocht.

Vooral 25 tot 30-jarigen blijken de N21i-telefoons van NEC aan te schaffen. Tegelijk merkte de woordvoerder van BelCompany op dat de ervaring in Japan leert dat i-mode daar een aanlooptijd van een half jaar nodig had.

The Phone House zegt veel vragen te krijgen over de telefoons en meldt veel belangstelling voor zijn i-mode demonstraties. Tegelijk wachten veel mensen af met het daadwerkelijk kopen van de apparaten, zo bevestigt een woordvoerder.

KPN, dat de i-mode toestellen zelf aanbiedt in zijn Primafoon- en BusinessCenter-winkes, wil niets zeggen over verkochte aantallen. Het zal pas een indicatie geven van de verkoop bij de presentatie van de halfjaarcijfers op 21 augustus, zo meldt een woordvoerder. Ook Albert Heijn , dat de toestellen online verkoopt en in een vestiging te Arnhem, zwijgt over de verkoop.

Het i-mode toestel ligt sinds 18 april in de winkel. KPN zei bij de presentatie voor het eind van het jaar 100.000 toestellen te willen slijten. In Japan heeft KPN's partner NTT DoCoMo ruim 32 miljoen i-mode klanten. Het mobieltje van NEC is verkrijgbaar vanaf 199 euro. Daarnaast kost een i-mode abonnement maandelijks 3 euro en begint een 'GPRS-datagebruiksbundel' bij twee euro per maand. Daarnaast betaalt de gebruiker voor de diensten van dataleveranciers.

Deel dit bericht

11 Reacties

Teun van Essem

Dit verbaast hopelijk niemand; als er meer dan 1.000 toestellen per week worden verkocht (door alle resellers samen) zal het mij ten hoogste verbazen. Dus ipv 100.000 zal het werkelijke aantal wel dichter bij 30.000 liggen en zal KPN weer een desillusie rijker zijn!

Punkey

Natuurlijk houden ze hun mond dicht! Stel je voor dat bekend zou worden dat het in Nederland toch niet zo'n succes is als in Japan.Waarschijnlijk komt de grootspraak pas als ze1. Die toestellen gratis gaan weggeven bij spelshows2. Die toestellen gratis gaan weggeven bij belbundels3. Die toestellen gratis gaan weggeven bij elke commerciele scheet die wordt gelaten4. De kosten voor dat toestel en de content drastisch lager worden Dan zullen de haleluja jubelverhalen niet van de lucht zijn. Tot die tijd gaan ze gezellig met z'n allen op zoek naar een zondebok. Zal "het internetklimaat" wel weer zijn ofzoiets stompzinnigs. Of de KPN krijgt er natuurlijk weer ongenadig van langs door allerhande consultants en "futurewatchers".Zo'n soort scenario zal het wel worden ja…

Frank

Hmm, vreemd. De Telegraaf meld dat de Belcompany er "meer dan 1000" heeft {verkocht; artikel: http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/fin.mode.eur.kpn.tiemessen.html }. Wat is waar?

Marcel

Grappig. Hier verkoopt Belcompany er ineens meer dan 1000! {Citaat; http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/20020501/teksten/fin.mode.eur.kpn.tiemessen.html } in Telegraaf van 1 mei 2002: "VEENENDAAL – Het nieuwste mobiele communicatiemiddel van KPN, i-mode, loopt als een trein. "We hadden ingeschat dat het eerste halfjaar sprake zou zijn van een beperkte vraag. Het loopt echter veel beter dan verwacht. In anderhalve week tijd hebben we al meer dan duizend toestellen verkocht", zegt Ginus Tiemessen, directeur van Belcompany."

Nico

Het volgende bericht; op telegraaf.nl heeft het over een aantal van 1000 door Belcompany verkochte telefoons. Wie heeft er nu gelijk? Het artikel is {hier; http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/fin.mode.eur.kpn.tiemessen.html } te vinden.

Marieke

De Belcompany heeft meer dan honderd vestigingen, 110 ofzo. Dus dan hebben ze er 9 per filiaal verkocht.

Johan

Ik weet uit betrouwbare bronnen dat er 1400 per dag worden verkocht in heel Nederland. Dit zou dus simpel uitgerekend neerkomen op ongeveer 1400*365 = 511.000 stuks per jaar. Niet echt veel als je rekening houdt met een totaal aantal van zo'n 12.000.000 mobiele bellers in NL! Imode is dus gedoemd te mislukken al vraag je het aan mij!

Mo'Riche

Verkoop zegt niets over gebruik. Think WAP.

Sam

Ik heb een toestel gekocht. Wat ik misleidend vond was hun aanbieding – Toestel EUR199, maar met een dure bundel van EUR 36 pm GSM 2 jaar abonnement en ook i-Mode abonnement te betalen. Toen ik Primafoon belde, zeiden ze dat i-Mode in combinatie met alle KPN GSM abonnementen verkrijgbaar is. Ook EUR 8,50 pm Economy abonnement (Toestel EUR 329). Niet duidelijk in de reclame. Het werkt i.e.g prima 🙂

Freeman

Johan, bedoel je met 1400 stuks de i-mode telefoons of alle telefoons die Belcompany dagelijks verkoopt? Wanneer je 1400 i-mode toestellen per dag bedoeld, lijkt mij dat KPN ruimschoots haar doelstelling van 100.000 verkochte aantallen dit jaar zal gaan halen. Ik vind dat juist goed nieuws! Mo'Riche, verkoop lijkt mij ook niet iets over gebruik zeggen, maar ik denk dat in tegenstelling tot WAP men de toestellen bewust om de i-mode mogelijkheden heeft gekocht. Om deze in ieder geval te proberen. Het uiteindelijke succes van i-mode lijkt mij zitten in een regelmatig en duurzaam gebruik van de verschillende diensten en dus het gadgetniveau zal overstijgen. De diensten moeten aantoonbaar geld en tijd besparen. Volgens mij is tot op dit moment de enige dienst die geld oplevert (ten opzichte van gebruik van het alternatief SMS) is het e-mailen via i-mode. Ik hoop dat de verkopen van i-mode toestellen een voorbode zijn voor een groot succes. Ik denk wel dat KPN betere gebruiksmotieven in haar uitingen naar voren zou moeten brengen dan het bekijken van foto's (die je liever eigenlijk niet wilde zien) of het reserveren van een hotelkamer.

Paul

Erg leuk om alle reacties op I-mode te lezen. Met name omdat er duidelijk een tendens gaande is dat men het liefst typisch Nederlands, dingen afkraakt. Wat maakt het uit hoeveel Belcompany er precies heeft verkocht deze week, of per vestiging. Waar het om draait is of consumenten met I-mode wel de mogelijkheden van mobiel internet waarderen en gaan gebruiken. Als dit zo is is dat een goed teken voor iedereen, inclusief de persoon op straat die zometeen altijd goed informatie tot zijn beschikking heeft. Zoniet dan gaat naast de TV (UPC problemen) misschien binnenkort ook de telefoon op zwart. Ik ben in elk geval nu al helemaal verknocht aan mijn i-mode toestel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond