Deel dit artikel
-

PCM-sites nog niet winstgevend

De PCM-sites zijn nog niet winstgevend, zo leert een rondgang van Emerce. De Volkskrant hoopt binnen twee jaar break-even te spelen, NRC Handelsblad verwacht dat de inkomsten flink toenemen. Wel is er concernbreed bezuinigd en moeten nieuwe investeringen minstens kostendekkend zijn.

De meest recente financiële resultaten van PCM (die over de eerste helft van 2002) geven geen inzicht in de inkomstenstromen van de krantensites. De woordvoerder van het concern verwijst daarvoor door naar de afzonderlijke redacties. Een rondgang leert dat nog geen enkele van de afzonderlijke krantensites winstgevend is. Maar door (in veel gevallen) te snijden in het personeelsbestand, andere kostenbesparingen en het verhogen van de inkomstenstroom komt winstgevendheid wel dichterbij.

"Het is een strategie van alle PCM-dagbladen om alleen te investeren in zaken voor de sites die kostendekkend zijn", zegt Alex Beishuizen, chef internet van het Algemeen Dagblad. De investeringen voor de AD-site liggen volgens Beishuizen voor 2003 op hetzelfde niveau als vorig jaar. Ondertussen probeert het AD met allerlei vormen van betaalde content de inkomsten voor de site te verhogen. De Rotterdammers besloten zomer vorig jaar met de andere PCM-bladen de overgang te maken naar betaalde toegang.

De Volkskrant-site hoopt binnen twee jaar break-even te kunnen draaien, meldt sitemanager Rob Jan de Heer. Momenteel is wel sprake van een stijgende inkomstenstroom, nadat de internetredactie al van negen naar zes werknemers was afgeslankt. De Heer: "Als je het uitdrukt in termen van advertentie-inkomsten zijn we zeker nog niet winstgevend, maar we halen wel via de site nieuwe abonnees binnen en leveren diensten aan bestaande abonnees. Zulke zaken zijn niet zo makkelijk te verdisconteren." De Volkskrant investeert alleen in de site, aldus De Heer uit, als dat "uitzicht op winst biedt".

De site van NRC Handelsblad zal zeker in 2003 nog geen zwarte cijfers schrijven, bevestigt chef internet Gijsbert van Es. Voor hem geldt nog een ander perspectief. Van Es: "Voorop staat dat de site een volwaardig onderdeel van de de krant vormt, net zoals bijvoorbeeld de wetenschapsbijlage. Daarbij is de winstgevendheid van een onderdeel niet een doorslaggevend argument."

Desondanks heeft NRC veel minder uitgaven, onder meer doordat de kosten van het ter ziele gegane PCM Interactieve Media (PIM) niet meer op de kranten worden afgewenteld. Daarnaast verkleinde de krant de redactie van twaalf naar drie mensen. Daarmee worden de kosten voor de NRC-site – volgens "een hele ruwe schatting" van Van Es – teruggebracht van circa 3 miljoen euro in 2002 naar 1 miljoen euro dit jaar.

NRC Handelsblad heeft grote plannen voor verhoging van zijn inkomsten. Zo moet dit voorjaar het elektronisch archief eindelijk worden geëxploiteerd en wil het (net als de andere PCM-kranten) de krant in PDF-formaat integraal aanbieden. Daarnaast is Van Es in gesprek met- en op zoek naar ondernemers die "binnen de look and feel van NRC Handelsblad hun diensten willen aanbieden". De krant werkt op de site al samen met Meteoconsult, dat tegen betaling &#39 aanbiedt.

Ook ex-PCM-krant Het Parool ziet de inkomstenstroom voor zijn site gestaag groeien. De site-redactie was al teruggebracht van vijf naar drie fte's. De site verdient volgens chef internet Nathalie van der Ploeg vooral aan bannering en vacatures. Ook worden er zo veel abonnees binnengehaald. De inkomsten van de betaalde archieftoegang vallen tot nu wat tegen, legt ze uit. Van der Ploeg wil geen concrete cijfers noemen.

Trouw was woensdagmiddag onbereikbaar voor commentaar.

Onlangs bleek dat in de VS een groeiend aantal kranten-websites inmiddels zwarte cijfers schrijft. Dat geldt vooral voor concerns met veel regionale kranten, zoals Knight Ridder Digital, The Union-Tribune Publishing en E.W. Scripps. Maar ook journalistieke reuzen doen het goed. Zo boekt New York Times Digital al vijf achtereenvolgende kwartalen operationele winst. Consumer Electronic Publishing van Dow Jones (waaronder The Wall Street Journal valt) wist in het vierde kwartaal van 2002 een operationele winst van 16,9 miljoen dollar te realiseren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond