Deel dit artikel
-

PDC: Microsoft kiest voor abonnementmodel

Het is niet zo dat Microsoft afscheid neemt van het licentiemodel, maar de kersverse leverancier van cloud computing ziet grote voordelen in een abonnementmodel. Analist Peter O’Kelly: “Veel bedrijven vinden software as a service aantrekkelijk vanuit boekhoudkundige redenen.”

Gaat Microsoft het licentiemodel opgeven?
Analist Peter O’Kelly: "Nee. Het is Microsoft meer te doen om klanten verschillende opties te bieden: ofwel een licentie nemen, ofwel een abonnement. Microsoft verdient nog steeds veel geld aan licentieverkoop, al was het alleen maar door de enorme schaal waarop ze dat doen."

Wordt Microsoft een leverancier van datacenterfunctionaliteiten?
"Nee. Het datacenternetwerk van Microsoft is enorm, maar het bedrijf gaat met Windows Azure zeker geen traditionele outsourcing leveren. Microsoft creëert die datacenters speciaal om diensten aan te bieden. Ze stellen ontwikkelaars via de cloud in staat om gebruik te maken van Microsofts programmeeromgevingen zonder dat ontwikkelaars die zelf hoeven te installeren."

Gaan bedrijven massaal belangstelling hebben voor Microsofts cloud computing?
"Cloud computing zorgt ervoor dat bedrijven geen eigen datacenter meer nodig hebben, geen servers meer hoeven aan te schaffen en zich niet druk hoeven maken over systeembeheer. Ze hoeven zelfs niet meer voor softwarelicenties te betalen, omdat ze in plaats daarvan een dienst afnemen. Maar de cloud is geen wondermiddel voor elke organisatie. Voor zwaar gereguleerde organisaties met goede datacenterfaciliteiten is er bijvoorbeeld geen enkele reden om zich binnen de cloud te begeven."

Is een abonnementmodel aantrekkelijk voor bedrijven?
"Veel bedrijven vinden software as a service aantrekkelijk vanuit boekhoudkundige redenen. Abonnementskosten vallen onder het operationele budget, terwijl hardware en softwareaankopen worden beschouwd als kapitaalinvesteringen. Vanuit het oogpunt van financiële rapportage is het tijdens deze economisch onzekere tijden daarom boekhoudkundig aantrekkelijker om geld te spenderen aan diensten. Dat geldt overigens niet als een organisatie al een groot datacenter heeft. Maar voor kleine tot middelgrote bedrijven is het wel interessant, omdat ze met cloud computing minder financieel risico hoeven te nemen."

Wie gaat de cloud voor zich winnen: Amazon, Google of Microsoft?
"Microsoft en Google zijn de enige belangrijkste spelers. Amazon niet. Dat bedrijf heeft extra datacenters gebouwd voor retaildoeleinden, om drukke periodes zoals vakanties op te vangen. EC2 is simpelweg een creatieve manier om meer waarde te halen uit hun overschot aan capaciteit. Maar Google en Microsoft zijn op een veel grotere schaal bezig. Ze geven miljarden dollars per jaar uit aan hun globale netwerk van datacenters."

Wat is het verschil tussen Google’s en Microsofts strategie binnen de cloud?
"In het wereldbeeld van Microsoft is Azure geen vervanging van hun bestaande aanbod, maar een aanvulling erop. Dat is een belangrijk verschil met Google: voor Google bevindt alles zich binnen de cloud. Alle applicaties draaien binnen de browser. Alhoewel ze ook voorzichtig stapjes doen buiten de cloud. Met Google Gears kun je bijvoorbeeld een subset van je werk offline meenemen, vanuit de gedachte dat mensen niet altijd een betrouwbare internetverbinding hebben. Dus uiteindelijk hebben de strategiën van beide bedrijven veel gemeen. Dat is goed voor hun klanten, omdat het hun leveranciers dwingt om echt te concurreren."

Is cloud computing veilig?
"Als organisaties objectief kijken naar de beloftes die spreken uit de SLA’s die Microsoft en Google aanbieden, zullen ze zien dat dat de beveiliging beter geregeld is dan wanneer ze het zelf zouden doen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond