Deel dit artikel
-

De Persgroep mag Mecom overnemen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt onder bepaalde voorwaarden de overname goed van de Mecom door De Persgroep. Hierdoor ontstaat in Nederland een uitgever die in vrijwel heel Nederland landelijke en regionale dagbladen uitgeeft en huis-aan-huisbladen verspreidt.

De Persgroep is uitgever van het Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw en Het Parool en eigenaar van de radiozender Q-music en diverse websites zoals Autotrack.

Mecoms dochterbedrijf Wegener geeft vooral regionale dagbladen uit: De Gelderlander, De Stentor, Brabants Dagblad, BN DeStem, het Eindhovens Dagblad, Provinciale Zeeuwse Courant en De Twentsche Courant/ Tubantia.

De samenvoeging is volgens Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM, onvermijdelijk omdat het medialandschap snel verandert. Minder krantenlezers, meer online nieuws, andere advertentiemogelijkheden.

ACM heeft nu onderzocht wat de gevolgen van de overname zijn. De toezichthouder concludeert dat alleen bij de bezorging van dagbladen aanvullende afspraken nodig zijn om voldoende concurrentie te houden. Vorig jaar concludeerde ACM al dat de overname geen nadelig effect zal hebben voor lezers van dagbladen.

De dagbladuitgever met de meeste abonnees in een gebied, bezorgt op dit moment doorgaans ook de  ochtendkranten van alle andere dagbladuitgevers. Daardoor zijn de distributiekosten van ochtendkranten zo laag mogelijk. Door de overname zal De Persgroep/Mecom de dagbladen in tweederde deel van Nederland bezorgen. Daarmee worden andere dagbladuitgevers  te afhankelijk van het bezorgingsnetwerk van De Persgroep/Mecom.

De Persgroep heeft aangeboden om de huidige afspraken met het distributiebedrijf van Telegraaf Media Groep over de bezorging van elkaars dagbladen voort te zetten.

ACM heeft een uitgebreide analyse gemaakt van de advertentiemarkt voor dagbladen. Conclusie is dat de dagbladen van De Persgroep (landelijke dagbladen) en Mecom (vooral regionale dagbladen) grotendeels andere adverteerders aantrekken. Daarom zijn het geen belangrijke concurrenten van elkaar en leidt de overname voor adverteerders zodoende niet tot problemen.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Bart Bikini

Zo wordt de Persgroep wel erg groot! Ik vind de maatregelen van de ACM wel erg tam. Ze zouden er veel meer balzak aan kunnen doen, waardoor de concurrentie op de krantenmarkt groter blijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond