Deel dit artikel
-

Pieper op Emerce Industry Day: Omzetgroei belangrijker dan winstgevendheid

Omzetgroei is nog steeds het belangrijkste thema voor internetondernemers, en niet winstgevendheid. Dit stelde Roel Pieper tijdens zijn toespraak op de Emerce Industry Day , het congres dat Emerce vandaag houdt in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Pieper voorziet een opleving binnen de interneteconomie in het vierde kwartaal, maar waarschuwde dat de groei dit jaar drastisch terug zal lopen en voor enkele landen zelfs negatief zal uitpakken.

Pieper, managing director Insight Capital Partners , is een van de ruim dertig sprekers op de Emerce Industry Day, het congres voor professionals uit de e-business dat vandaag wordt gehouden in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Het congres is met 650 bezoekers volledig uitverkocht. Uitgever Oscar Kneppers van Emerce kondigde tijdens de dagopening al aan dat er volgend jaar een vervolg zal komen.

Behalve Pieper geven ondermeer trendwatcher Marian Salzman (ceo Intelligence Factory), Unico Glorie (Jamby), Cor Molenaar (ceo ExQuo) en Robin Terrel (general manager media products Amazon.co.uk) een presentatie. In de middag zijn er sessies rond thema's als "Van gratis naar betaald", "Succesvol investeren in neergaande markten" en "concurrentie en samenwerking in marktplaatsen". Na afloop van het congres volgt de Industry Dance in de Amsterdamse discotheek Escape.

Waar diverse internetbedrijven sneuvelen vanwege aanhoudende verliezen en investeerders die zich daarop terughoudend opstellen, hield Roel Pieper een pleidooi voor omzetgroei, in plaats van een sterke nadruk op winstgevendheid. Winstgevendheid moet nog wel in het vizier liggen, volgens Pieper "niet verder weg dan 2 jaar en bij voorkeur na twaalf maanden", maar het belangrijkste is volgens hem "klanten, omzet en vaardigheid om de producten te verkopen".

Dat neemt niet weg dat het in de hand houden van de cashflow volgens Pieper wel het grootste probleem is bij internetbedrijven. "De meeste businessplannen van nu gaan nog steeds uit van een te grote behoefte aan kapitaal. Negen van de tien bedrijven zit nu te ruim in zijn budget, of heeft zijn cashflow niet onder controle." Volgens Pieper past daarbij maar een oplossing, rigoureus het mes in de organisatie. "Ontsla liever nog 20 procent meer van de mensen. Rij niet keihard op die afgrond af." Twee andere belangrijke aandachtspunten zijn volgens Pieper het verkrijgen van nieuwe financiering en het begrip krijgen, maar ook kweken, voor de huidige marktontwikkeling.

Volgens Pieper is de waardering van de meeste internetbedrijven ook nog steeds te hoog, wat volgens hem ondermeer te wijten is aan een "lakse houding" van de partijen die verantwoordelijk zijn voor deze waarderingen, waaronder analisten, maar ook de managers binnen het bedrijf. Hij voorziet dat in het algemeen de "waardering nog omlaag zal gaan". Maar kritiek was er ook op venture capital fondsen. "Ze doen tegenwoordig te weinig", concludeert Pieper. In vergelijking met de voorgaande periode wordt er "weinig geinvesteerd, bovendien zijn er te weinig vc-fondsen die er wat van begrijpen."

Pieper ging ook in op de ontwikkeling van de ICT-bestedingen. Verschillende onderzoeken laten daarin een dalende trend zien, maar Pieper spreekt zelfs van "een negatieve groei voor sommige landen". Vorig jaar was er nog 18 procent groei, aldus Pieper, nu is de verwachting dat het nog slechts 6 procent zal zijn. "Ik denk dat het uiteindelijk op nul procent groei zal uitkomen en voor sommige landen er zelfs een negatieve groei te zien zal zijn." Pieper stelt dat "de Europese economie zwakker is dan men denkt". Landen als Duitsland en Frankrijk zullen volgens hem een teruggang beleven, en "de komende zes maanden zal er vanuit de Europese markt weinig steun zijn" bij het ombuigen van de negatieve trend.

Die trend zal veranderen is de overtuiging van Pieper. "Je zag vorig jaar in een periode van vier weken veel bedrijfsprocessen rond ICT stopgezet worden. Maar zo snel als het stopgezet is, zo snel zal het ook weer op gang komen. Ik verwacht al in het vierde kwartaal van dit jaar."

Deel dit bericht

11 Reacties

Teun van Essem

Het gebeurt weinig dat ik van mijn stoel val, maar bij het lezen van deze gedachtenkronkels van Pieper heb ik toch ondervonden dat hoogpolig tapijt hard kan zijn. Met nog niet 1 goede investering onder zijn hoede, durft hij nu nog steeds te roepen dat men voor omzet ipv winst moet gaan. Vervolgens, in hetzelfde stukje notabene, roept hij dat de waarderingen nog steeds te hoog zijn.Waardering voor een plan met alleen omzet is tegenwoordig al nul (en terecht); kan het nog lager? Zelfs winstegevende bedrijven krijgen tegenwoordig een waardering waar men zich voor zou moeten schamen.wat er feitelijk bedoeld wordt door Pieper is het volgende:Ik heb er in de hype niet 1 plan uit kunnen pikken wat werkelijk gewerkt heeft; dat was omdat we alleen naar omzet keken en teveel betaalden voor de aandelen.Dus, nu kijken we nog steeds alleen naar de omzet, maar gaan we de entrepreneurs aanpraten dat ze veel meer aandelen moeten opgeven en veel minder geld krijgen en mogen uitgeven. Dat verlaagt ons risico en daarmee de waarschijnlijkheid dat 1 van deze plannen het ooit haalt. Da's mooi, want dat was me toch nog niet gelukt, dus kan ik nu nog steeds net doen alsof ik alles weet (en zelf al een keer gedaan heb; de absolute Pieper leugen, want zelf heeft 'ie nog nooit een bedrijf opgericht laat staan bedacht).Kort samengevat : Pieper blaat nu ook weer baarlijke nonsens; zonde van de zendtijd. MVG Teun

Rene Scholte

Pieper kan altijd nog op de kermis gaan staan met een glazen bol. Wedden dat ook daar weer hele volkstammen geloven wat hij zegt? Hij denkt groot, prima. Alleen, Internet is eerder een speeltuin van grote kinderen waarvan het speelgoed wat duurder is dan die van het schoolgaande grut.Qua intelligentie vraag ik me wel eens af of er veel verschil is. Pieper is zijn tijd te ver vooruit. De ontwikkelingen houden hem niet bij terwijl het volgens mij toch andersom hoort te zijn.

Andy Kalbvleesch

Internet hype over ??? Gezien het feit dat er 600 deelnemers waren op de industry day vraag je het je af! Helaas kon ik niet aanwezig zijn. De reden: ik vind het belachelijk dat er bijna 2000,- (of was het meer) betaald moet worden om een paar sprekers aan te horen. Getuigd niet echt van fatsoen, van onder andere Emerce die als geen ander zou moeten weten wat er leeft in de huidige markt. Hoewel… ja dat hebben ze wel degelijk aangevoeld; internet is niet dood het leeft en we weten ook nog eens onze omzet met een beursje op te krikken. Sorry maar hadden die 600 mensen op woensdag niks op de zaak te doen ? Als ik dan ook nog eens lees wat er de dag gesproken is kan ik alleen maar blij zijn dat ik mijn tijd beter heb besteed. Kortom er zal nooit iets veranderen. Als je het goed aanpakt is het nog steeds mogelijk om lucht te verkopen. Het is nog een afwachten maar binnenkort heb ik hier weer een heel mooi voorbeeld van!

paul de zwart

Laten we nu voor eens en altijd ophouden om te luisteren naar Pieper [ingekort, red.]. Deze man is zijn tijd niet ver vooruit en ook hij weet niet wat de toekomst ons brengt. Hij heeft nog nooit één goede investering gedaan. Wel is hij gewiekst op het juiste moment in te stappen of uit te stappen. Maar ook dat is géén visie. Dat heeft alles te maken met ordinaire voorkennis. Het enige wat hij ons kan vertellen is zijn "visie" op toekomstige technische ontwikkelingen. De reden van zijn visie op dit vlak is zijn netwerk. (Compaq, Philips enz) Hij weet dus precies met welke toekomstige snufjes deze bedrijven bezig zijn. Dat heeft niets met visie te maken.Deze man presenteert zich bijzonder goed. Hij heeft zijn ingangen en zijn netwerk. Voor de rest weet hij net zo min iets over de toekomst als wij. Misschien is het goed om dit soort lieden eens links te laten liggen. Ik ben er van overtuigd dat de Piepers, de Hondjes, Brinkjes enz héél véél kapot gemaakt hebben in ons vak. Dat vind ik héél jammer.Gr. Paul de Zwart  

Sven

Ik ben al dat geblaat en gebrul zo langzamerhand echt zat binnen de Internetbranche. Mensen blijven maar tegen elkaar schreeuwen terwijl ik van mening ben dat ze juist de krachten moeten bundelen om de markt weer in een positieve stroomversnelling te krijgen. Senor Pieper zou toch beter moeten weten en dit soort uitspraken niet moeten doen. Hij zou juist een van de mensen moeten zijn (met zijn invloedrijke persoontje) die de branche de goede kant weer ophelpt. Ik ben het spuugzat!

Joep Egmond

Professor in de Pieperelogie. Geweldig al deze reacties hierboven. Maar als Pieper het niet weet, wie weet het dan wel? Ik heb ook zelf niet de beste ervaringen met Roel, maar hij durft het wel te zeggen. Iedereen, dus ook ik, heeft een kater van de niet uitgekomen verwachtingen van Internet. Het wordt wel steeds moeilijker om de Internetverwachtingen en stellingen neer te zetten, zeker nu de economie op omkeren staat.Het valt mij wel op dat de heren Internetgoeroes nu steeds meer economische uitspraken gaan doen en er derhalve een nieuwe wetenschap dreigt te ontstaan: DE PIEPERELOGIE= De wetenschap van de naar aardappels ruikende gebakken lucht tussen de oude en de nieuwe economie.

Wil Bremers

Alleen afgaand op bovenstaand artikel (besteed die fl. 2000 liever aan noodzakelijke kosten 😉 zegt Pieper geen rare dingen: het is normaal dat de kost gaat voor de baat. Iedereen die iets vanaf nul heeft opgebouwd weet dat je de eerste 2 jaar meestal alleen maar verlies lijdt: de aanloopverliezen. (Fiscaal is die termijn van aanloopverliezen zelfs vele jaren langer) En ja natuurlijk als je geen omzet haalt kan je nooit winst maken. Je moet inderdaad eerst klanten hebben en wel voldoende voor dat je winst kan gaan maken. Maar natuurlijk niet het Amazon-model: als je winst wil maken kan dat alleen als de verkoopprijs hoger is als de directe kostprijs. Daarom zijn de aanloopverliezen die veroorzaakt worden door marketingkosten in principe gerechtvaardigd als daar inderdaad de beoogde omzet mee gehaald kan worden. Maar als de aanloopverliezen mede veroorzaakt worden door onder de directe kostprijs te verkopen dan kun je het ook op termijn wel vergeten. Alleen als je weet dat je door hele grote omzetten een veel lagere kostprijs op termijn kan bewerkstelligen kun je in het begin onder de kostprijs verkopen. Maar dat principe komt niet in alle branches voor!

Jacky Memolo

Lieve mensen, Het lijkt me erg verstandig dat de zg. goeroes in deze business eens geherwaardeerd worden.

Joost van Dreunen

Inderdaad, laten we het er allereerst overeens worden dat – omdat in dat jargon te blijven – er maar eens een 'hiring freeze' wordt gezet op al die internetguru's. Kom nou zeg. Die gasten hebben dubbelstrijdige belangen: allicht dat die Pieper roept dat het allemaal wel goed komt, omdat hij namelijk verantwoordelijk is voor investeringen in diezelfde industrie. Ik heb nog nooit van gehoord van een verkoper die zegt dat zijn waar stinkt.

Cor Knops

Tsjaaaaa, Na al het bovenstaande te hebben gelezen (en er een paar spontane lachkicks van kreeg) even het volgende:wat ik niet snap is dat zoveel mensen met een veronderstelde minstens middelmatige intelligentie als idioten deze zogenaamde goeroes achterna lopen. Ik heb het op dit forum al vaker geventileerd (let op de woordspeling…): er wordt meer gebakken lucht verkocht als een daadwerkelijk product. Niet dat ik niet meegesleept wordt door innovatieve ideeën of originele, nieuwe concepten; integendeel…! Mijn eerste pasjes op internet waren in 1995 en vanaf dat moment wist ik één ding zeker: internet gaat de wereld veranderen….. En dat is ook gebeurd. Aanvankelijk dacht ik nog dat de enigszins anarchistische grondstructuur het zou (kunnen) winnen van de commercie. Maar dat bleek al snel een illusie. In 1996 wist ik al zeker dat bepaalde mensen "geld hadden geroken", en daarmee een nieuw hoofdstuk inluidden. Dat hoofdstuk heet "geld verdienen met internet". Het verbaasde me hoeveel goeroes er op dat moment "opstonden" om hun verhaal te doen. Het leek alsof iedereen die één (of misschien zelfs wel twéé) keertje(s) gesurfd had en er "iets" over te zeggen had direct de status van master-head-of-goeroes kreeg. Ik heb nog diskettes (jawel !) met teksten van deze goeroes bewaard en als ik ze nu teruglees (voorzover Word dit nog kan) bekruipt me maar één gevoel…… Ach jongens toch………. Om een (al) veel te lang verhaal kort te maken: - internet is (en blijft) niet meer als een medium om informatie uit te wisselen - de dot.com-miljonairs waren alleen maar luitjes die hun verdiensten haalden uit het misleiden van "welwillende" investeerders - deskundigen of, nog erger, goeroes op het gebied van e-commerce zijn in wezen (zoals al hierboven gezegd) alleen maar lieden met een kleine vóórkennis. Kennelijk is dat beetje voorsprong genoeg om miljarden guldens te investeren….. en vervolgens te zien verdampen - ik ben blij met deze zuivering… Ik weet dat het een rotwoord is (no offence to anybody) maar het wordt tijd dat het kaf van het koren gescheiden wordt. Ik bedoel dus dat al die ongelofelijke stomme doodgeboren en andere ook niet levensvatbare dotcoms maar snel van het toneel moeten verdwijnen…… om plaats te maken voor: - zinvolle invulling. Vanuit commercieel oogpunt bekeken is de zaak voor mij duidelijk: er is nog GEEN e-onderneming in de zin van de new-economy die bewezen heeft levensvatbaar te zijn. Alle ondernemingen die proberen om de oude economie (dus kruideniers, boeken en cd-verkopers) te vertalen naar een e-marketing-model maken tot op heden in feite verlies (of niet soms ? mail me de url dan!) - dus laten we ophouden met deze onzin. Vroeger haalde ik mijn neus op voor de (vaak prutserige) sites van de lokale slager of makelaar en vergaapte me aan de veelbelovende verticale platforms en corporate en andere sites…. Ik koop al sinds het begin bij Amazon.com maar ik weet dat ze het niet zullen rukken… Mijn waardering voor het medium zoals het oorspronkelijk bedoeld was neemt alleen maar toe…….. ©O®

hans van baren

Beste Cor,Wat een uitstekende analyse. Het komt mij voor dat de internet boys and girls krampachtig proberen hun eigen cultuur vast te houden. When we go down, we all go down together ..! Je hoeft dan ook verder niets uit te leggen. Het gros van de bedrijven wordt meegesleurd door de afwaartse stroom, roeispanen en buitenboordmotor niet meer aanwezig, dus elkaar moed inpraten dat het goed komt is nog het enige. En de waterval is onverbiddellijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond