Deel dit artikel
-

Planet vernietigt privésites, 14 schadeclaims

Update – Internetaanbieder Planet Internet heeft door een softwarefout de privésites van 20.000 abonnees gewist. Hiervan waren 2.000 sites daadwerkelijk ingericht. Planet heeft inmiddels 1855 sites kunnen terughalen. Het bedrijf stelt niet aansprakelijk te zijn voor de schade, hoewel dat per geval zal worden bekeken.

De fout kwam aan het licht tijdens een routinecontrole. Door een bug in de software heeft een script gedurende drie uur de data van een kwart van alle abonnees gewist. De eigenaren zijn inmiddels via een mail op de hoogte gebracht van het incident.

Volgens woordvoerder Ghislaine Werner hadden slechts 2.000 abonnees hun homepage daadwerkelijk ingericht, zodat van de overige klanten geen gegevens verloren zijn gegaan. Van 1855 sites heeft Planet inmiddels de gegevens weer terug kunnen halen. Verder zijn volgens Werner 50 "serieuzere klachten" binnengekomen, waaronder 14 daadwerkelijke schadeclaims. "We gaan per geval kijken wat we hieraan kunnen doen", zegt Werner.

De softwarefout valt volgens Werner onder de algemene voorwaarden, waarin staat dat bij technische storingen Planet Internet niet aansprakelijk kan worden gesteld. Niettemin wil Planet Internet volgens haar de gebruikers zoveel mogelijk helpen de verloren bestanden weer terug te plaatsen.

Volgens Christiaan Albertinck Thijm van Solv Advocaten zijn deze voorwaarden in principe wel aan te vechten. "Het hangt ervan af wat er precies in deze voorwaarden staat, maar als deze onredelijk bezwarend zijn kun je deze aanvechten voor de rechter". Volgens de auteurswet valt een website onder de verantwoordelijkheid van de maker.

Deel dit bericht

9 Reacties

Mr Sander Fase

Het is te hopen dat deze abonnees een backup hebben van hun website. Dat denk ik haast wel, maar het is wel buitengewoon slordig van Planet (EN DAN OOK NOG DE PRIJZEN OMHOOG GOOIEN).

Jurgen Appelo

Zoals ook in andere media te lezen is, zou het gaan om 2000 sites, en dus niet om 20,000 sites. Dat scheelt slechts een factor 10, maar toch.

benny hill

jammer zeg.. dat deze sites voor het nageslacht verloren zijn gegaan… maar dan niet.

Stefan

Regel 1 voor de continuïteit van uw business: maak met regelmaat een backup, en bewaar die op twee fysiek verschillende locaties. Stefan

erik van der veen

Uiteraard erg pijnlijk voor de mensen die hun page kwijt zijn. Maar indien je geen back-up op je harde schijf hebt staan, zoek dan even op Google en click daar op 'cache'. Wellicht dat je op die manier nog iets terug kan vinden.

Paul van Keep

Planet sluit misschien aansprakelijkheid voor technische storingen uit, maar in dit geval is daar m.i. geen sprake van. Het is gewoon menselijk handelen. Fouten in scripts ontstaan niet vanzelf, noch starten ze zichzelf spontaan op.Daarnaast kan Planet ook grove nalatigheid verweten worden. Het niet paraat hebben van backups mag gewoonweg niet voorkomen.Een van de eigenschappen van een technische storing is dat deze op te lossen is. Dat daaruit volgende schade niet vergoed wordt is houdbaar zolang de provider zijn uiterste best doet om het probleem snel op te lossen. Het vernietigen van gegevens is hele andere koek. Onbegrijpelijk amateurisme van KPN. Ik ben blij dat ik geen zaken doe met PI.

Ben Dernet

Mijn site was dus ook gewist…..maar inderdaad…ik had een goede back-up en in een kwartiertje stond de site er weer op.Maar ik blijf het wel arrogant vinden van Planet en anderen dat men stelt dat men niet verantwoordelijk is "omdat het toch gratis" is. Als men een dienst aanbiedt is men daar verantwoordelijk voor, zelfs al is het gratis.Daarbij komt: bij Planet is het helaaml niet gratis, je betaalt een jaarabonnement, die je o.a. recht geeft op webruimte. Dus je betaalt er wel degelijk voor.Trip Lycos biedt wel gratis webruimte aan. Daaris het nu al een maand of zes een enorme puinhoop. Websites zijn niet bereikbaar, verdwijnen af en toe helemaal, uploaden lukt niet….het bouwersforum staat tjokvol met klachten. En wat doet Lycos? Ze reageren helemaal niet en laten iedereen gewoon aanmodderen. het tripodteam geeft al maanden geewn antwoord op mailtjes.Allemaal onder het motto: het is gratis dus niet zeuren!

Sjors Pals

overigens nogal vreemd dat planet zelf niet eens weet hoe vaakt men backupt, daarnaast werkt sommige html software direct op de server, mensen die op die manier werken maken zelf vaak geen backup, ook al omdat ze niet goed weten hoe het werkt.

donders

Je bent tevreden met wat je hebt totdat je iets beters kunt krijgen, toch!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond