Deel dit artikel
-

PlanetMedica geeft impuls aan online gezondheidszorg

De pan-Europese gezondheidsportal PlanetMedica.com zal rond juni in Nederland van start gaan. Inmiddels is het bedrijf in Engeland , Frankrijk en Duitsland al actief met sites, die de communicatie tussen patiënt en gezondheidsinstellingen moeten verbeteren. PlanetMedica hoopt op inkomsten door sponsoring van medische partners.

Electronic-highway Platform Nederland (EPN) waarschuwde onlangs nog tegen de komst van dit soort buitenlandse ondernemingen. In het dossier Telemedicine pleit EPN voor een actief beleid op het gebied van de levering van gezondheidszorg en de uitwisseling van zorggegevens over afstanden via ICT-technologie. Als er nu geen forse reorganisaties komen, dan zouden de Nederlandse zorginstellingen volgens het platform niet opgewassen zijn tegen concurrentie uit het buitenland.

Het pan-Europese PlanetMedica.com is een eerste buitenlandse partij die het in Nederland gaat proberen. De gezondheidsportalsite brengt vooral medische informatie in een begrijpelijk jargon, maar ook advies voor een gezonde levensstijl. Op de lange termijn moeten er steeds meer interactieve tools op de site komen, waarmee potentiële patiënten bijvoorbeeld kunnen zien hoe ernstig hun klachten zijn.

Voor het opzetten van de sites is 19 miljoen dollar beschikbaar gesteld door investeerders als Atlas Venture . Volgens Aurelie Pols, zakelijk analist bij PlanetMedica, zal dit niet worden terugverdiend door bannerreclame op de sites te plaatsen. "Voor het grootste deel van onze inkomsten zijn we afhankelijk van partners, zoals zorginstellingen, apothekers, die gedeelten van de site kunnen sponsoren."

Op langere termijn zal e-commerce ook tot de mogelijkheden behoren, hoewel PlanetMedica ervoor zegt te waken dat de eigen betrouwbaarheid niet in het geding komt. Pols: "Wij willen geen directe consultaties doen, maar verstrekken informatie waardoor de afstand tussen de klant en de gezondheidszorg kleiner moet worden. Om objectieve informatie te kunnen geven moeten we onafhankelijk blijven."

Eventuele Nederlandse partners zijn nog niet bekend. Pols: "De Duitse, Franse en Engelse sites zijn nu bijna een maand open. Over tien dagen beginnen we met een reclamecampagne in Engeland. Vooral de Franse site loopt goed, omdat de meeste van onze meewerkende doktoren van Franse afkomst zijn. Nederland is een van de laatste etappes in onze uitrol. Eerst werken we een de Italiaanse en Spaanse sites en rond juni komt Nederland aan de beurt."

In Nederland is een aantal Nederlandse ziekenhuizen in samenwerking met online uitgever Medical Media een gelijksoortig initiatief gestart. Op de site Ziekenhuis.nl en het bijbehorende Gezondheidsplein.nl is medische informatie te vinden en komen de inkomsten uit advertenties en sponsoring. Aurelie Pols van PlanetMedica ziet daarin geen bedreiging. "We zijn het momenteel aan het uitpluizen, maar er zullen ook links met andere, lokale partijen komen." In Engeland wordt bijvoorbeeld samengewerkt met bedrijvenindex Scoot .

Inmiddels gaat ook de Nederlandse overheid zich bemoeien met het toenemend aantal gezondheidssites op internet. Minister Borst van Volksgezondheid denkt aan een keurmerk voor betrouwbare sites, die gekoppeld zouden kunnen worden aan een aparte toegangssite voor medische zaken, die binnen twee jaar kan worden opgezet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond