Deel dit artikel
-

Playboy schuift weg van naakt uitgeven

Zelfs op internet slaagt Playboy er niet in om geld te verdienen met bloot. De concurrentie van gratis is te groot. Het bedrijf verlegt de focus van uitgeven naar het exploiteren van zijn merk en de bijbehorende uitstraling.

Playboy realiseerde afgelopen kwartaal een online omzet van 8,2 miljoen dollar op een totaal van 56 miljoen dollar. Dat is iets minder een jaar geleden. Het verlies nam af tot 5,4 miljoen. Slechter nieuws voor Playboy is dat er in de algehele trend van de online uitgeefactiviteiten geen stijgende lijn zit.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf gisteren presenteerde.

Hoewel er jaarlijks miljarden omgaan in de online sexindustrie weet Playboy hier geen graantje van mee te pikken. Het bestuur ziet de omzet uit online activiteiten, ook uit niet-bloot, afnemen maar ook die uit print en televisie. Driekwart van de omzet is afkomstig uit uitgeefactiviteiten.

Het bedrijf voert momenteel een reorganisatie uit waardoor het financieel minder afhankelijk moet worden van tv, print en online. De focus komt meer te liggen op het exploiteren van licenties.

De omzet uit licentie-activiteiten is de enige tak die afgelopen jaar steeg, met 20 procent tot 12,4 miljoen dollar in het tweede kwartaal. Concreet komt het erop neer dat andere bedrijven geld betalen aan Playboy om diens kenmerkende konijnenkop op consumentenartikelen te mogen plakken. Dat zijn veelal items als kleding, bijbehorende accessoires en andere normale gebruiksartikelen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Ralph

Zo'n groot en sterk merk als Playboy kan zich online niet profileren? Hoe bedoel je de boot gemist?! Bij de reorganisatie zou ik beginnen met de directie…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond