PostNL merkt gevolgen van inflatie, groei pakketvolumes daalt

De inflatie heeft invloed op de pakketvolumes van PostNL en op de omzet over het afgelopen half jaar. Die daalde met 14 procent naar 1,5 miljard euro. Er komen prijsverhogingen.
In het afgelopen kwartaal daalde de omzet met 11 procent. Het handelsresultaat ging zelfs met 84 procent omlaag naar 10 miljoen euro tegen 63 miljoen een jaar eerder.
Aan de omzet afgelopen kwartaal droegen de pakketten 519 miljoen euro bij en de posttak 350 miljoen euro.
De groei van het pakketvolume nam met 3 procent af. Met een daling was al wel rekening gehouden omdat er weer meer wordt gekocht in winkels en minder online wordt besteld. De volumekrimp bij de pakketten bedroeg 12,6 procent wanneer corona-effecten niet worden meegerekend.
Het post- en pakketbedrijf sorteert voor op prijsverhogingen: “Het is duidelijk dat de hogere kosten niet alleen goedgemaakt kunnen worden door verbeterde efficiency en productiviteit; de komende tijd zullen ook prijsaanpassingen nodig zijn. Intussen gaan we door met het aanpassen van de operatie aan het verwachte volumeniveau.”
De versnelling van de digitale transformatie van PostNL verloopt volgens plan, meldt het bedrijf. Er zijn inmiddels 7,2 miljoen consumentenaccounts (tweede kwartaal 2021: 6,4 miljoen) waarvan 55 procent actief wordt gebruikt.
In mei is een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor postbezorgers. De nieuwe cao loopt tot en met 31 december 2023 en is van toepassing op bijna 16.500 medewerkers. Daarnaast krijgen meer dan 1000 postbezorgers met een contract voor bepaalde tijd een vast contract aangeboden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond