Deel dit artikel
-

Preview: Raumfeld gaat de strijd aan met Sonos

Sinds Sonos in 2002 haar draadloze muzieksysteem heeft geïntroduceerd, probeert menig fabrikant de marktleider van de troon te stoten met een eigen versie van een draadloos audio-streamingsysteem. Velen hebben gefaald (of zijn zich dat nog niet bewust), maar Raumfeld zou wel eens serieuze tegenhanger kunnen worden.

Raumfeld brengt al langer streaming audioproducten uit dan je zou vermoeden. In 2006 werd het bedrijf opgericht door twee oud werknemers van Native Instruments, een muzieksoftwarebedrijf. De daar ontwikkelde kennis is overgebracht in Raumfeld en verder doorontwikkeld.

Nu, een kleine negen jaar later, plukt het bedrijf daar nog vruchten van. Bij de eerste demo’s die ik van alle Raumfeld-producten heb gekregen, zie je software die goed in elkaar steekt, een eenvoudige en overzichtelijke gebruikersinterface en hardware heeft die zonder haperen doet wat ervan wordt gevraagd.

Soms zie je onder het logo van Raumfeld ‘by Teufel’ staan. Dit Duitse luidsprekermerk heeft namelijk in 2010 Raumfeld overgenomen en sinds kort vallen de twee samen onder Berlin Acoustics Group. Hetzelfde jaar waarin hoofdinvesteerder Riverside haar meerderheidsaandeel in het bedrijf verkocht aan HgCapital.

Teufel Audio zul je niet vaak, of eigenlijk helemaal niet, in een winkel tegenkomen. Het is een internet-only-merk, wat voor een product als luidsprekers misschien nog wel vreemder is dan bijvoorbeeld bij schoenen. Maar net zoals je bij Zalando je schoenen laat passen en gratis terugstuurt, wordt deze filosofie bij Teufel, evenals bij Raumfeld toegepast: je mag alles thuis acht weken beluisteren en daarna zonder opgave van reden weer terugsturen. Je moet alleen natuurlijk wel eerst vooraf betalen.

De overname van Raumfeld leverde trouwens een perfecte combinatie op: betrouwbare netwerk-audiosoftware en digitale audiocomponenten ingebouwd in actieve luidsprekers (dit zijn luidsprekers met ingebouwde versterker). Beide merken hebben de tijd genomen eerst in eigen land een goede basis neer te leggen en sinds kort nu ook over de grens. Dit was al enige tijd mogelijk via Teufelaudio.nl en in de rest van Europa via Teufelaudio.com. Groot verschil is dat Raumfeld nu los van Teufelaudio wordt gebrand en in Scandinavië, Nederland en Engeland op Raumfeld.com is te verkrijgen. In september is de VS aan de beurt. De grote vraag is natuurlijk of het marktaandeel van Sonos terug is te winnen, zeker nu er veel meer andere merken nu netwerk-audio hebben ontdekt.

Onlangs heb ik alle onderdelen van de producten in Nederland mogen beluisteren, een line-up van zes actieve luidsprekers en een netwerk-audiospeler, passeerden in een kort tijdsbestek de revue, genoeg om een eerste indruk te krijgen wat we van Raumfeld kunnen verwachten.

De One S is de kleinste van de vijf en is te vergelijken met de Play 1 van Sonos. Klankmatig een stuk indrukwekkender dan de Play 1, zeker als je er twee via het netwerk koppelt en in stereomodus laat werken. Waarschijnlijk te danken aan de coaxiale opbouw die we overal terugvinden, waarbij de tweeter midden in de mid-driver is geplaatst. De One S is spatwaterdicht, draadloos streamen, rechtstreeks afspelen van verschillende muziekdiensten als Spotify en Tidal, USB-aansluiting voor afspelen van audiobestanden, DLNA en te bedienen met een app op smartphones en tablets (Android en iOS). Adviesprijs van 249 euro.

Vanaf hier bieden alle volgende producten precies hetzelfde, maar met een grotere klank en zijn met elkaar in allerlei combinaties samen te stellen. Inderdaad, net zoals bij Sonos.

De One M is een stereoluidspreker met 120 Watt vermogen, de Stereo Cubes bieden hetzelfde, maar dan verdeeld over twee onafhankelijke luidsprekers, de Stereo M is een driewegs boekenplankluidspreker en de Stereo L een grote staander. Binnenkort wordt hier ook een soundbar met een prachtige platte subwoofer aan toegevoegd.

De Stereo L had een heel vriendelijk hoog, maar een nog wat ondefineerbaar en zwabberig laag. De akoestiek in de grote hotelkamer was overigens niet echt flatterend voor de systemen, dus een echt eindoordeel kan ik pas geven als ik het met mijn eigen oren in mijn eigen ruimte heb beluisterd. Desondanks klonken de luidsprekers zeer goed, misschien zelfs beter dan een flinke Sonos-set. In combinatie met de goede software, mogelijkheden, stijlvol ontwerp en schappelijke prijs, de moeite om nog eens verder aan de tand, eh, aan het oor, te voelen.

Deel dit bericht

5 Reacties

michiel van Gaalen

Tot zover de reclame, nu weer over naar het nieuws.

Sander

Zet er volgende keer sub advertorial bij… Neem bijvoorbeeld deze zin: “De akoestiek in de grote hotelkamer was overigens niet echt flatterend voor de systemen.” En daarna deze “De luidsprekers klonken zeker zo goed, misschien zelfs beter dan een flinke Sonos-set”. Bijzondere conclusie!

Sander van der Heide

Beste Sander, die twee zinnen kwamen inderdaad niet zo goed uit de verf, ik heb ‘m wat aangepast. Wat ik wilde aangeven was dat ik het laag niet zo heel goed kon bepalen in de grote ruimte met harde muren en een opstelling die niet erg perfect was. Je weet dan niet of je de luidspreker aan het beoordelen bent of de ruimte. Het laag klonk niet zo heel erg strak en resoneerde af en toe op wat lage frequenties en dat kan dus de ruimte zijn geweest. Toch klonk het heel indrukwekkend en beter wat ik van de grotere types van Sonos heb gehoord. Ik ga binnenkort de kleine Raumfeld One S eens naast de Play One van Sonos beluisteren in onze studio en dan nog eens beluisteren hoe ze tegenover elkaar presteren. Was dit wat je bedoelde met ‘sub advertorial’ of refereerde je aan het hele artikel?

Sander van der Heide

Michiel, bedankt voor je feedback! Serieus. Ik heb hier redelijk wat tijd aan besteedt. Voorgaande aan het luisteren wat achtergrond opgezocht van het bedrijf. De CEO van Teufel gesproken, uitleg van apparatuur en software gekregen, alle luidsprekers stuk voor stuk wat beluisterd en achteraf nog wat info over het bedrijf opgezocht en nog wat vragen kunnen stellen over strategie en toekomstplannen. Uitgewerkt in een artikel met wat feiten, achtergrond van de markt en huidige marktleider, line-up doorgenomen en mijn persoonlijke mening gegeven. Niet bewust zijnde dat dit als reclame of als advertorial zou overkomen, want zo enthousiast ben ik nou toch niet over het geluid of wel? Maar blijkbaar mag Raumfeld dus blij zijn over deze ‘eerste indruk’.

David

Ben benieuwd naar de Soundbar! Ben de trotse bezitter van 2x OneS. Ik vind dat ze er veel mooier uit zien als Sonos, en ze produceren een fantastisch geluid. Je kunt ze individueel instellen, bijvoorbeeld links iets minder hard omdat die dichter bij staat, rechts een beetje meer bas etc. Ze hebben alleen een stopcontact nodig, verder niets!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond