Deel dit artikel
-

Pro Active wil crm-bedrijf inlijven

Onderzoeksbureau Pro Active International gaat zich richten op customer relationship management (crm) en merkstrategieën. Het onderzoeksbureau is hiervoor een samenwerking gestart met MSP Associates uit Amsterdam. De bedoeling is dat MSP Associates na verloop van tijd overgenomen wordt door Pro Active.

"MSP Associates begint waar wij ophouden," zegt ceo Liesbeth Hop van Pro Active International. Levert Pro Active tot op heden de onderzoeksresultaten die bedrijven inzichten verschaft over de marketing, MSP zorgde op zijn beurt voor de bevordering van de sales. "Nu gaan we marketing en het onderhouden van klantrelaties bij elkaar brengen."

Hop zegt dat deze wijziging in de positionering van Pro Active gebeurt vanuit haar persoonlijke interesse. "Ik wilde al geruime tijd dat het bureau zich meer ging bezighouden met merkstrategieën, daar ben ik zelf sterk in geïnteresseerd." Pro Active heeft overwogen om zelf een dergelijke adviesdienst op te zetten, het voordeel zou zijn om dan onder één naam de diensten te kunnen aanbieden. Het bureau zag daarvan af "vanwege de hoge kosten voor het opzetten van een consultancybureau", aldus Hop.

Bij MSP Associates werken 16 consultants. Ze komen nu te werken in hetzelfde kantoor als Pro Active. Op termijn zal het bedrijf door Pro Active overgenomen worden, bevestigt Hop. De naam MSP Associates zal voorlopig nog wel blijven bestaan, volgens Hop omdat het bedrijf "een goede naam" heeft opgebouwd. "Dat gooi je niet zomaar weg". PTT Post maakt al gebruik van de gecombineerde diensten van Pro Active en MSP Associates.

Pro Active is niet het enige bureau in Nederland dat zowel onderzoek doet als consultancy aanbiedt, ondermeer ook Interview-NSS en Nipo doen dit.

Deel dit bericht

1 Reactie

Grokoba

Een interessante zet, maar de vraag die gesteld moet worden is, hoe kan er een synergie optreden met een CRM consultancy en een internet onderzoeksbureau met instandhouding van twee totaal verschillende value propositions (dit als een acquisitie door zou gaan)?Naar mijn mening hebben beide bedrijven een middelmatige positie in hun eigen markt en is het al challenging enough om zichzelf staande te houden in deze zeer competatieve markten. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond