Deel dit artikel
-

Procter & Gamble in proef met mobiele barcodes

Procter & Gamble, een van de grootste leveranciers in de wereld van huishoudelijke- en verzorgingsproducten, heeft samen met het Californische bedrijf MoBeam een geheel nieuwe barcodetechnologie ontwikkeld voor mobiele coupons.

De markt voor coupons is in Noord-Amerika alleen al zo’n 3,7 miljard dollar groot. Jaarlijks worden daar 300 miljard coupons uitgegeven. Voor mobiele toepassingen waren er echter beperkingen. Een barcode op een mobiele telefoon wordt door reguliere laserscanners in winkels niet herkend.

MoBeam converteert de barcode in een lichtstraal die wel wordt herkend door standaard scanners. Procter & Gamble wil nu met het bedrijf een uitgebreide proef gaan doen, samen met een select aantal winkeliers.

Het Californische MoBeam is nog niet zo lang bezig. De onderneming werd pas in 2010 opgericht. Belangrijke geldschieters zijn onder meer Mitsui Global Investment en yet2ventures.

De technologie heeft een belangrijk nadeel. De huidige generatie telefoons werkt niet met deze technologie. Fabrikanten van mobiele telefoons zullen de technologie moeten inbouwen. Op grootschalige adoptie hoeft dus niet gerekend te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond