Deel dit artikel
-

PSV wil merk in China verzilveren

PSV gaat met een website de Chinese markt op. Hoewel het geen Chinezen in de ploeg heeft en geen directe ambitie heeft om een satellietclub in China te vestigen, gelooft PSV toch dat er kansen voor de club in het grootste land ter wereld liggen.

Peter Kentie, Manager Media & Merchandising bij PSV legt uit dat PSV in zaken is gegaan met SportsCN, een internationaal opererend mediabedrijf met onder meer belangen in Chinese voetbalkranten, betaaltelevisie, mobiele diensten en een aantal populaire internetsites. SportsCN heeft een ronde gemaakt langs alle grote voetbalclubs in Europa, om te zien of er interessante nieuwe content diensten gebouwd kunnen worden rond de in China razend populaire voetbalnamen. Uit alle clubs werd uiteindelijk PSV gekozen.

Kentie: “PSV beschikt over veel en hoogwaardige content die geschikt is voor zowel online als mobiele exploitatie in China. De Nederlandse (top)voetbalclubs hebben relatief gezien weinig inkomsten uit televisierechten, zeker in vergelijking met Engelse, Franse, Spaanse en Italiaanse clubs. Vandaar dat PSV additionele inkomstenbronnen gebruikt zoals de exploitatie van de internet site en de mobiele diensten. De investering in eigen online en mobiele content levert veel aanknopingspunten op voor internationale media exploitatie. En dat maakt ons voor een mediapartner als SportsCN een aantrekkelijke partij.”

Wat ook meespeelt is de bekendheid van PSV in Azië, de aantrekkingskracht van trainer Guus Hiddink en de successen die zijn behaald in de Champions League. “Onze hoofdsponsor Philips is al jaren in China vertegenwoordigd. De zakelijke markt die nauw bij PSV betrokken is, kan met ons meeliften tijdens dit avontuur”. PSV heeft een driejarige overeenkomst afgesloten met SportsCN om samen de website en de mobiele diensten in China te exploiteren. Deze zal voor PSV onmiddellijk inkomsten opleveren vanuit licentie inkomsten, mobiele services en online reclame.

De officiële Chinese PSV-site komt op het nog niet actieve adres http://www.psv.com.cn –en wordt geen één-op-één vertaling van de huidige site. “Deze website krijgt een compleet Chinese look and feel, kleurrijk, en met een overdaad aan informatie. De presentatie, invalshoeken en internetberichtgeving zullen worden aangepast aan de Chinese markt”, aldus Kentie, vlak voor zijn vertrek naar Shanghai.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond