Deel dit artikel
-

‘Publicis de waarschijnlijke koper van Razorfish’

Het Franse Publicis kondigt mogelijk volgende week al aan dat het advertentiebureau Razorfish van Microsoft overneemt.

Dat meldt de Financial Times op gezag van bronnen rondom de onderhandelingen. De tweede belangstellende is het Japanse Dentsu, maar de Fransen zijn volgens de krant al in de finale stadia van onderhandelingen.

Publicis zou minder betalen dan de waardering van 600 miljoen dollar van Razorfish. Daar staat dan tegenover dat het mediabureau zich ertoe verplicht om voor honderden miljoenen dollars aan reclameruimte in te kopen op Microsofts netwerk.

Daarmee begeven de Fransen zich op glad ijs. Een bedrijf als Publicis hoort zijn klanten objectief te bedienen en geen voorkeur voor mediakanalen te hebben op basis van financiële afspraken.

Microsoft mag de extra Publicis-omzet volledig in de eigen boeken bijschrijven. Sinds de intensieve samenwerking met Yahoo op het gebied van zoektechnlogie, moet Microsoft tot 88 procent van de omzet uit tekstadvertenties afdragen aan Yahoo. Die afspraak geldt voor een periode van 5 jaar.

Twee jaar geleden werd Microsoft eigenaar van dit reclamebureau toen het advertentienetwerk aQuantive in 2007 overnam voor 6 miljard dollar. Razorfish, dat onder meer filialen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje heeft, behoorde tot de overgenomen bedrijvengroep.

Aangezien het exploiteren van een reclamebureau geen kernactiviteit is van het softwarebedrijf plaatst het Razorfish in de etalage. Microsoft wil de handel in online reclameruimte zo ver mogelijk automatiseren, zoals Google met AdWords doet.

In het kwartaal dat eind juni 2009 afliep, boekte Microsoft 529 miljoen dollar omzet uit tekst- en displayreclame. Dat was 13 procent minder dan het jaar ervoor.

Deel dit bericht

2 Reacties

bram

"Een bedrijf als Publicis hoort zijn klanten objectief te bedienen en geen voorkeur voor mediakanalen te hebben op basis van financiele afspraken." Yeah right…

Karel

@BramIk vind dat stukje ook erg naief…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond