Deel dit artikel
-

PVDA-voorzitter: internetbedrijven eigen keurmerk

De PVDA wil dat bedrijven en branches zelf goede en betrouwbare privacy- en veiligheidskeurmerken en andere zelfreguleringssystemen opzetten voor internet. Dat zeiden partijvoorzitter Ruud Koole en fractievoorzitter Ad Melkert tijdens een masterclass aan de TU in Delft. Deze werd georganiseerd door het schaduwkabinet Kabinetonline . Dit schaduwkabinet houdt zich bezig met de informatiesamenleving en de rol van de overheid daarin.

Volgens de PVDA-voorzitter is het niet verstandig dat de overheid bepaalde bedrijfstakken keurmerken gaat opleggen:"In de traditionele markten waar vaak enkele grote bedrijven de dienst uit maken is het gemakkelijker om tot een eenduidig beleid te komen. Op internet bieden veelal kleine bedrijven hun diensten aan, het wordt dan ook moeilijk om deze onder een koepel te verenigen." Volgens Koole is het beter dat bedrijven zelf brancheorganisaties oprichten. "Daarnaast gaan de ontwikkelingen vaak te snel voor de overheid", aldus de partijvoorzitter.

Melkert ziet problemen als het gaat om internationale keurmerken. "Het zou op zich ideaal zijn dat er internationale keurmerken ontstaan, als Nederlandse consument kun je via internet namelijk zeer gemakkelijk inkopen doen bij buitenlandse bedrijven. Toch denk ik dat het moeilijk wordt, omdat normen en waarden op het gebied van privacy per land erg kunnen verschillen."

Partijleider Koole was aanwezig in plaats van minister-president Wim Kok, die verstek liet gaan wegens ziekte. De masterclass zou een uitgelezen mogelijkheid zijn voor de premier om zijn imago op het gebied van ICT op te krikken. Enkele jaren terug wilde Kok in een televisieprogramma een muis gebruiken als afstandbediening.

Deel dit bericht

7 Reacties

sanderijn cels

Frans Nauta van Kennisland attendeerde me erop dat de wijze waarop Kok zijn muis gebruikte, eigenlijk bijzonder snugger was. Hoor je eigenlijk niet gewoon op je scherm te kunnen aanwijzen waar je wilt 'klikken', zoals hij probeerde? Dat onhandige ding op zo'n matje… Kok heeft een uitgebreide speech gehouden over de overheid en de informatiesamenleving op het congres van Infodrome (tekst op: http://www.infodrome.nl) en is inmiddels door vele Hollandse online pioniers allang bijgepraat. Dus het valt allemaal erg mee… MvgSanderijn Cels('minister-president' vh kabinetonline)

Sanderijn Cels

"De PVDA wil dat bedrijven en branches zelf goede en betrouwbare privacy- en veiligheidskeurmerken en andere zelfreguleringssystemen opzetten voor internet." Het kabinetonline heeft echter een ander standpunt: de bedrijven en branches zijn al jaren bezig met het regelen van de eigen privacy en het ontwikkelen van keurmerken hiervoor. Dat heeft tot te weinig resultaten geleid. Er bestaat 'logo-inflatie': teveel web-trademarks die de consument weinig zeggen. Daarom heeft Berent Daan (Buza) een idee voor een nieuwe, door de overheid ondersteunde consumtentorganisatie uitgewerkt waar de kracht van het medium door gebruikers kan worden benut. Ze kunnen volgens 'E-baysysteem' met elkaar tips en waarschuwingen uitwisselen op een site. Ook heeft de organisatie bevoegdheden ter controlering van naleving van privacyregels. Dit idee is uitgewerkt in 'Privacy Proof', een publicatie online en offline. Te vinden op de pagina van 'Macht'(www.kabinetonline.nl) of te bestellen in .pdf, .doc, op papier, whatever, via redactie@kabinetonline.nl Mvg,Sanderijn Cels('minister-president' van het kabinetonline)

Wijnand Jongen

De opmerkingen van PVDA partijvoorzitter Ruud Koole en fractievoorzitter Ad Melkert zijn niet aan dovemansoren gericht. Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die op afstand verkopen aan consumenten, heeft op 18 april het Thuiswinkel Waarborg geintroduceerd. Het (nationaal) keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen op afstand voor consumenten. Terug te vinden op sites, catalogi, dm, etc. Een voor de consument herkenbaar sectorbreed initiatief en dus medium onafhankelijk, maar met in sterk toenemende mate plaats voor internet. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is vastgesteld op basis van de Gedragscode van het ECP.nl en tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond. Deze laatste heeft tevens zitting in de Geschillencommissie Thuiswinkel. Consumenten kunnen verhaal halen bij deze commissie indien kwaliteit of service van aangesloten leden in het geding is. Leden van Thuiswinkel.org die Thuiswinkel Waarborg voeren, verklaren zich bindend aan uitspraken van deze onafhankelijke commissie. Thuiswinkel Waarborg sluit aan bij de zelfregulering van branches die de PVDA beoogt. Thuiswinkel.org deelt de opvatting van Melkert dat nationale keurmerken vooralsnog effectiever werken dan internationale keurmerken, hoe nastrevenswaardig ook. Wet- en regelgeving verschillen nou eenmaal nog steeds dermate per land, dat het op dit moment enkel mogelijk is om op Europees niveau richtlijnen en gedragscodes af te stemmen (zoals ECP.nl: haar gedragscode heeft inmiddels erkenning vanuit de Verenigde Naties gekregen). Het is vervolgens aan banches en participerende bedrijven om deze richtlijnen en gedragscodes om te zetten zelfregeluringsmechanismen, zoals het Thuiswinkel Waarborg. De branche, Thuiswinkel.org in het bijzonder, neemt daarmee haar -in toenemende mate verstrekkende- verantwoordelijkheid. Thuiswinkel.org mocht de afgelopen maand april bedrijven en organisaties als -in alfabetische volgorde- ANWB, Dixons, Dynabyte, Free Record Shop, Morres Meubelen, Kijkshop, e.a. aan haar ledenbestand (60)toevoegen. Per 1 mei is een grootse leden campagne van start gegaan die op 14 juni, tijdens de eerste Algemene Ledenvergadering van Thuiswinkel.org wordt afgesloten. http://www.thuiswinkel.org Wijnand JongenDirecteur Thuiswinkel.org

Rene Scholte

Pas op als de politiek zich ergens mee wil bemoeien. Voor je het weet wordt er weer een kwartje ingevoerd. Melkert is een 'know-no', laten we dat vooral zo houden.

Ton Wagemans

Het hierboven door Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org geschetste is een goed voorbeeld van hoe wij deze materie in Nederland aanpakken. ECP.NL, Ecommerce Platform Nederland, bundelt de energie die in verschillende initiatieven schuilt en poogt zo tot een gecoördineerde aanpak te komen van keurmerkenproblematiek en gedragscodes. Hiertoe heeft ECP.NL, waarin bedrijfsleven, overheid, intermediaire organisaties en onderwijs- en onderzoeksinstellingen participeren, bijvoorbeeld de Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen ontwikkeld. Een door de overheid gesteund marktinitiatief waarin principes worden aangegeven die ten grondslag zouden moeten liggen aan elektronisch zakendoen. Deze Code is opgezet in de vorm van een generiek raamwerk en is door middel van voorbeeldbepalingen zelf in te vullen.In Nederland hebben onder andere de Consumentenbond en Thuiswinkel.org gebruik gemaakt van deze Code. Dit model is in zowel binnen als buitenland erg enthousiast ontvangen en inderdaad aangenomen als VN-recommendatie en als uitgangspunt voor de Europese discussie hierover. In Brussel is momenteel de eConfidence Group in vergevorderd stadium met het opstellen van een generieke Europese Code. Hiertoe is onder andere door de OESO een grootschalig wereldwijd onderzoek naar Codes uitgevoerd en wordt uitgebreid gediscussieerd over de mogelijkheden een Europees keurmerk in te voeren. Keurmerken zijn echter behoorlijk inflatiegevoelig en daarom verdient een branchegerichte aanpak zoals bij Thuiswinkel.org de voorkeur. Zeker het feit dat er een onafhankelijke klachtencommissie aan vast zit, die de benodigde branchespecifieke kennis heeft, maakt dat er voor de gebruiker een goed en toegankelijk systeem ontstaat. Uiteindelijk is zowel de markt als de consument hiermee gediend. Omdat men uitgaat van één Model Gedragscode is ook de onderlinge samenhang tussen verschillende branchecodes verzekerd en wordt toch goed ingegaan op de specifieke eisen van de branche. ECP.NL ondersteunt dan ook graag initiatieven als dat van Thuiswinkel.org die er toe bijdragen dat het vertrouwen in elektronisch zakendoen in het algemeen groeit.Voor meer informatie over bovenstaande kunt u terecht bij ton.wagemans@ecp.nl of op http://www.ecp.nl. Ton WagemansAdviseur Vertrouwen ECP.NL

Jonas

Helaas geeft de mailing van thuiswinkel.org niet erg veel vertrouwen. Dit heeft meer weg van eenvoudig (veel) geld verdienen aan onzekere bedrijven die werkelijk denken dat ze een keurmerk nodig hebben. Mogelijk meent het bedrijf wel wat ze zeggen en staan ze alleen maar goede zaken voor. Ik heb helaas niet veel vertrouwen. Te veel poeha over bedrijven die nu al deelnemen en te veel zogenaamd bekende namen genoemd. Een beetje teveel schijn tegen. Mogelijk zit ik er naast. Dat zal dan wel blijken.

Wijnand Jongen

Het is jammer dat Jonas niet weet waar hij het over heeft; voortaan eerst nadenken en even kijken op de site (www.thuiswinkel.org) voordat je (Toemaar! Anoniem!) reageert. Zo, dat is er uit. Maar even zakelijk: Thuiswinkel.org is een branche-vereniging en geen bedrijf. En dus heeft Thuiswinkel.org geen winstdoelstelling en is van (veel) geld verdienen al helemaal geen sprake! Zoals iedere branchevereniging in Nederland (BOVAG, ANVR, etc.) probeert Thuiswinkel.org haar basis (het ledenbestand van bedrijven) te vergroten. Thuiswinkel.org prijst zich gelukkig met een snel groeiend ledenbestand van gerenommeerde namen. Thuiswinkel.org maakt in haar ledenwerving geen onderscheid tussen grote en kleine bedrijven en vindt het tot haar taak behoren om alle bedrijven (groot, maar juist ook klein of startend) die op afstand verkopen aan consumenten, ongeacht met medium, in belangenbehartiging en dienstverlening te ondersteunen. Bedrijven betalen daarvoor contributie gebaseerd op omzetcijfers. Thuiswinkel.org verwelkomt derhalve ieder bedrijf dat voldoet aan de voorwaarden die voor lidmaatschap worden gesteld en op basis waarvan het Thuiswinkel Waarborg mag worden gevoerd. Wijnand JongenDirecteur Thuiswinkel.org

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond