Deel dit artikel
-

Rabo naar het ‘eind’ van crossmedia

Zowel de Rabobank als Boom Chicago testen alle mogelijke crossmediakanalen intensief. Maar de bank wil geen pret produceren en de cabaretgroep wil louter amusement leveren. Emerce was bij het Cross Media Café over themakanalen.

"Wij zijn het eerste Nederlandse bedrijf met een eigen themakanaal op Joost." Het wekte in het Engels uit de mond van Andrew Moskos, oprichter van Boom Chicago in Amsterdam, niet direct een oranjegevoel op bij de ruim 200 man publiek van de Cross Media Café van Immovator over themakanalen.

Maar Moskos, cabaretier en steeds meer zakelijke kracht, is er wel trots op dat zijn inmiddels honderd personen tellende onderneming – waarvan zo'n 25 artiesten – zich zo snel ontwikkelt in nieuwe media.

"Het begon met een virale sketch op internet 2004 over de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat werd vele miljoenen keren bekeken en daarmee kwamen we op het idee om veel meer via beeldschermen te gaan distribueren en exploiteren", verhaalde Moskos.

Webtv-dienst Joost met haar coöperatieve model ziet hij helemaal zitten: "YouTube is commercieel nu niet zo interessant, maar Joost wel. We krijgen betaald als zij reclame werven, met opbrengstdeling. En als we zelf commercials leveren dan is de opbrengst grotendeels voor onszelf. Er ligt echt een mooie toekomst in het verschiet voor deze relatie."

Boom Chicago produceert wel lokale content, daar humor voor Amerikanen, Engelsen en Nederlanders verschilt, maar op Joost moet iedereen het min of meer kunnen vatten. "Voor typisch Engelse sketches zie je op de achtergrond wel een big Ben, maar dat is een beeld, we nemen gewoon op in Amsterdam."

Rabo: serieus

Moet Boom Chigaco het puur hebben van exploitatie van amusement, formulemanager van Rabobank Nederland David-Jan Janse (foto) liet streng weten: "Wij zijn er niet om leuke video's te maken maar om informatieve producties te produceren. Die moeten van goede kwaliteit zijn, want klanten zitten voor de tv en willen niet door alle rotzooi heen moeten zappen."

Rabobank laat het amusement aan derden over, met soms een actieve rol. Zo probeert ze met 'community-tv' in Nuenen bij OnsNet en in Sittard en Weert met MediaMall van KPN video's van gebruikers binnen te halen. "In Nuenen bewerkt een redacteur de filmpjes wardoor de kwaliteit beter is dan in Weert waar de filmpjes van de hockeyvereniging et cetera er direct op komen.

De bank met adviesdiensten op televisie in genoemde gemeenten is volgens Janse vooral voor 45-plussers 'een fantastische ontdekking. Internet via de tv op de afstandsbediening, achterover geleund net vóór of na het Acht Uur Journaal is voor deze mensen een prachtige dienst."

Heilige marketinggraal

Maar elders in Nederland kampt Rabobank met gebrekkige mogelijkheden om internetdiensten volwaardig op tv te brengen. Terwijl dat volgens Janse ideaal is om 'T-commerce' van de grond te brengen. Rabobank meent dat alle diensten en producten die gezinnen gezamenlijk betrekken, zoals vakanties, een nieuwe auto, woonartikelen en ook kleding in veel gevallen ideaal voor de televisie kunnen worden afgenomen.

De tv is dat geval niet meer alleen te gebruiken als advies- en oriënteringskanaal, maar de transactie en afrekening volgen direct. Waarop Janse iets zei dat de bezoekers van het 'Cross Media Café' tot nadenken stemde: "IPTV is het einde van cross-media. Het hele traject van advies tot oriëntatie tot transactie kun je dan binnen hetzelfde medium afhandelen. Het wordt direct selling, one click away. Het is niet meer bij een spotje met Fatima zeggen: gaat u alstublieft naar Rabo.nl en doet u daar alstublieft de hypotheektest. Dit is de heilige graal voor marketing."

Daartoe produceert Rabobank momenteel veel 'inhoudelijke content' met eigen gezichten als bankadviseur, maar moet uiteindelijk ook de interactie met de eigen adviseurs tot stand komen, tot en met het afsluiten van de hypotheek, verzekering of andere dienst.

Of, zo wilde het publiek in Studio 3 in Hilversum wel weten, Rabo dan ook direct betalen via tv heeft geregeld. "Dat nog niet", zei Janse: "Vroeger met Rabo Direct Betalen hadden we de ontwikkeling geheel in eigen hand, nu met iDeal niet. Wel bieden we met het eigen product Minitix de mogelijkheid om eenvoudig mobiel af te rekenen, tot 100 euro nu. Dat kan ook goed voor de tv."

Deel dit bericht

1 Reactie

monique de haas

Ik weet niet of dit het einde van crossmedia of transmedia is. Want je moet je ook afvragen of televisie het enige medium is waarop de doelgroep bereikt wil worden. Als je van verhaal vertellen tot aan de transactie binnen 1 medium blijft is het een sterke verbetering van de mogelijkheden. Crossmedia gaat naar mijn mening over user-centred design en de opbouw van relevantie in diverse contexten. Ik noem dat "peopleshapen' van je mediaproduct. Hier wordt een context, televisie geoptimaliseerd. Bezien vanuit de Rabobank is het een sterke verbetering van hun mogelijkheden tot direct contact tot aan transactie met de klant. Maar die klant wil ook op andere momenten voor je kunnen kiezen. In andere contexten, met andere motieven. De rabobank is zeer innovatief bezig, maar ik vraag me af wat zij onder crossmedia verstaan als ik dit lees.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond