Deel dit artikel
-

Rabobank: ‘Bots in de back office besparen tweehonderdduizend werkuren’

Sinds 2017 heeft Rabobank 75 processen geautomatiseerd en zo’n tweehonderdduizend uur repetitief werk uitgespaard. Nupur Vyas, die het Robotics & AI team van de bank leidt, vertelde tijdens E-commerce Live! hoe ze dat doen.

Wie processen wil automatiseren, dient ze eerste zo simpel mogelijk te maken, meent Vyas. Blijven er dan nog te veel handelingen over dan kan het interessant zijn om een bot ervoor te creëren.

Bot Canna helpt bijvoorbeeld het product control team en doet standaard checks op portfolioverslagen. Een belangrijk aspect voor adoptie blijkt dat toepassingen een naam, persoonlijkheid en cv krijgen alsof ze echte collega’s zijn. “Onze belangrijkste taak is dat mensen ze omarmen.”

71 procent van de collega’s zegt het werken met bots interessant te vinden, meldt Vyas. Te meer wanneer deze in de bestaande werkomgeving worden ingepast, zoals in Microsoft Teams.

Qua development maakt het team zoveel mogelijk gebruik van standaarden en herbruikbare componenten. Een simpele bot kan in vijf minuten gebouwd worden, een complexe kost twee weken.

Sprekend over gemaakte fouten, vertelt Vyas dat er veel tijd verloren ging door gebrek aan documentatie.

Succesfactoren zijn volgens haar een eenduidig doel stellen en geen zaken willen mixen, bots geschikt maken voor gebruik in mobiele sites en een goede balans in ‘run versus change’.

Een derde van de tijd gaat bij de bank naar onderhoud, het overige naar doorontwikkeling.

En binnen de bankwereld een must: Risk en Compliance officers worden vanaf het begin betrokken om te kijken wat er mogelijk is binnen een business case.

Foto Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond