Deel dit artikel
-

Emerce E-Commerce Live!: IKEA verkent mogelijkheden social shopping

IKEA wil zich nadrukkelijker profileren op TikTok. Ook zijn er concrete plannen voor liveshopping. Dat vertelde Brigit Moens van IKEA woensdag op Emerce E-Commerce Live! In de Amsterdamse Beurs van Berlage.

De Nederlandse vestiging van de Zweedse meubelretailer is druk aan het experimenteren met social shopping, al moest Moens toegeven dat het nog wel enige tijd kan duren voordat we daarvan iets merken. Reden is dat IKEA dit soort initiatieven met andere landen wil ontwikkelen.

Uit de eerste testen is al wel duidelijk geworden wat welk en niet werkt. Niet alles binnen de categorie wonen leent zich voor social commerce. “Een keuken gaan we niet via sociale media verkopen, maar servetten en servies wel.”

Voor deze experimenten heeft IKEA influencers als Fred van Leer ingeschakeld. Hun presentaties zorgden voor een duidelijk meetbare omzetstijging. De investering leverde volgens Moens 820 procent rendement op. Een ander experiment was de IKEA Game Night, waarbij gamemeubelen onder de aandacht werd gebracht. Ook dat leverde veel op.

Over de liveshoppingplannen wilde IKEA woensdag nog niet veel kwijt, maar de migratie van Instagram naar TikTok lijkt zeker. Daarmee wil het bedrijf jonge mensen bereiken. Vandaag geeft Moens dezelfde presentatie op Emerce Digital Marketing Live!

Dat liveshopping nog niet breed wordt omarmd in Nederland, bleek uit de presentatie van beauty expert John Beerens, eigenaar van JohnBeerens.com.

JohnBeerens.com organiseerde een JB Club Livestream! en is daarmee een pionier in zijn vakgebied. Toch is de verkoop niet door het dak gegaan ondanks onmiskenbare voordelen als het live beantwoorden van vragen.

Beerens denkt echter niet aan stoppen, en wil het huidige aanbod van haarmiddelen en shampoos uitbreiden.

Mel van Lieshout, country manager Benelux bij Shopify, stelt op zijn beurt dat een baan als head of live shopping er momenteel nog niet is “maar zeker gaat komen”. Na de successen in het Oosten van de wereld groeit de adoptie volgens hem nu ook in het Westen. Hij wijst onder andere op beauty-merk Glamnetic dat zo’n dertig procent conversie behaalde.

Van Lieshout geeft merken en retailers die met social commerce willen starten onder andere mee om platformen niet bij voorbaat uit te sluiten, ook niet als je doelgroep er nog niet sterk vertegenwoordigd is. Dat kan snel veranderen. En, benadrukt hij, neem live chat serieus. Het kost wellicht relatief veel tijd en inspanning, maar de consument waardeert het.

De country manager benadrukte ook het belang van community building om een directe relatie te bewerkstelligen. Wat minder transactioneel van aard is en een “overstap van huren naar bezitten van de klantrelatie”.

Om negen uur begint in de Beurs van Berlage het tweede grote evenement Emerce Digital Marketing Live!

Foto’s: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond